Polisen: Använd inte Facebooks reaktionsknappar

Uppdaterad 2016-05-24 | Publicerad 2016-05-14

Används för att rikta reklam

Att Facebook har ganska bra koll på sina användares vanor är ingen nyhet. Men nu går belgisk polis ut och varnar användare för att använda Facebooks reaktionsknappar, skriver brittiska Independent.

Facebook vill hålla bättre koll på ditt humör. Därför går nu belgisk polis ut och varnar Facebook-användare från att använda de reaktions-knappar som lanserades i februari.

Anpassar reklam efter humör

Reaktions-knapparna, som inte varit någon succé hittills, blev ett tillägg till den traditionella gilla-knappen och togs fram för att användaren skulle ha möjlighet att uttrycka fler känslor än att bara gilla ett inlägg. Enligt belgisk polis använder Facebook användarnas reaktioner för att ta reda på användarens humör och på det viset kunna rikta reklam som överensstämmer med användarens humör. De uppmanar därför användare att inte använda funktionen för att inte dela med sig av sitt privatliv allt för mycket.

”Facebook räknar med att du ska uttrycka dina känslor så att algoritmerna som körs i bakgrunden blir mer effektiva”, skriver de på sin hemsida enligt Independent.

Följ oss på Facebook

Följ ämnen i artikeln