Fick sitt paket förstört och blev utskrattad

Uppdaterad 2014-11-18 | Publicerad 2014-11-17

Paketet var värt 3 700 kronor.

Men när paketet krossades under frakt blev ersättningen bara 500 kronor – och ett hånskratt.

– Det verkar vara vardag att bete sig så här hos DHL, säger Olov Nordin till Aftonbladet.

Olov Nordin väntade på sitt paket med varor för 3 700 kronor som han beställt via DHL.

Men i stället för ett paket fick han ett mail där det stod att varorna hade skadats under transport och att man bara kommer ersätta det skadade paketet med 500 kronor.

”Hånskrattade”

– De sa att de enligt lag inte behöver ersätta med mer än 500 kronor. Det tycker jag är väldigt märkligt. De bygger en verksamhet där de har sönder grejer och tjänar på det.

Efter flera vändor med DHL:s kundservice slutade Olovs ärende med ett hånskratt.

– De skrattade åt det och tyckte att det var väldigt bagatellartat. Jag kanske är gammaldags, men har man orsakat en skada så ska det ersättas. Här verkar det tänket inte finnas, säger Olov Nordin.

Att Olov hade kunnat få en högre ersättning med en försäkring var inget han blev upplyst om när han lade sin beställning.

Bröt samarbetet

– När man skickar med posten så står det uttryckligen att paketen är försäkrade men på DHL:s sida hittar jag ingen varning om att det inte är försäkrat.

Som Aftonbladet skrivit tidigare har DHL hamnat i hetluften den senaste veckan efter att företagets personal filmats när de hanterar paket vårdslöst. Det fick bland annat en livsmedelshandel i Mellansverige att bryta allt samarbete med transportföretaget.

– Det verkar finnas en kultur på vissa avdelningar inom DHL att bete sig såhär. Jag fick bilder från en kompis från München som också råkat ut för det här, säger Olov Nordin.

DHL:s marknadschef Emmelie Johansson har svårt att kommentera varför ersättningen blev så låg.

”Vi beklagar”

– Det kan jag inte svara på. Vi förhåller oss till de lagkrav och ersättningsnivåer som finns, men mer kan jag inte säga tyvärr.

Finns det inget moraliskt ansvar att ersätta en vara när man haft sönder den?

– Som jag förstått det har vi erbjudit en ersättning. Det är såklart att paket går sönder. Det är inte så det ska gå till. Vi accepterar inte sådan hantering av paketen. Vi beklagar verkligen det men allt om vår hantering kring det här står i våra allmänna villkor.

Men för Olov Nordin är saken numera ur världen.

– Jag vill absolut inte att DHL ska ersätta mig bara för att jag talar ut i media, jag vill visa att det är så här DHL jobbar och tycker att det är rätt, säger Olov Nordin.