Wwwow – vi är störst
Publicerad 2012-12-22
5,5 milj läser Aftonbladet på internet – varje vecka
Aftonbladet fortsätter att dominera på nätet.
Förra veckan besöktes aftonbladet.se av 5 560 100 unika webbläsare – med sammanlagt drygt 24 miljoner besök.
– Det känns otroligt roligt, säger Aftonbladets analyschef Johan Liljebo.
Det är på webben det händer – och Aftonbladet är både störst och bäst.
Sammanlagt besöktes aftonbladet.se 24 577 404 gånger under vecka 50. Det kan jämföras med 7 926 296 besök på expressen.se och 4 656 056 besökare på dn.se.
Var tidigt ute
Även räknat i unika webbläsare har aftonbladet.se en rejäl ledning över konkurrenterna – 5 560 100 unika läsare jämfört med 2 223 828 på expressen.se.
– Otroligt roligt. Vi var tidigt ute på webben redan på 90-talet och sedan dess har vi fortsatt att satsa. Vi är snabba med det senaste och läsarna tycker att vi finns med där det händer, säger Johan Liljebo, analyschef på Aftonbladet.
Under året har Aftonbladet utvecklat sin onlinejournalistik på flera plan, och i oktober utsågs Aftonbladet till Årets dagstidning i kategorin digitala medier.
Bland satsningarna det gångna året kan nämnas den öppna granskningen av Migrationsverket, Peter Kadhammars välbesökta blogg ”Flykten från Detroit” och den tio veckor långa livebevakningen från rättegången mot Breivik.
– Vi nöjer oss inte med att vara störst, utan fokuserar hårt på att utvecklas hela tiden. Ett bra exempel är artikelserien #välkommen, ett helt nytt sätt att baka ihop klassiskt långa reportage med tv, bildspel och en ständig dialog med läsarna, säger Aftonbladets biträdande redaktionschef Camilla Norström.
”Fantastiskt”
Även Aftonbladets satsning på privatekonomi, Min Ekonomi, har på några få månader blivit en av Sveriges största ekonomisajter.
– Fantastiskt kul! Det här är ett kvitto på att ämnet privatekonomi berör och engagerar våra läsare. Nu tar vi nästa steg och kommer inom kort att utveckla tjänsten med nya funktioner, säger redaktionschef Marica Finnsiö.
Tidigare i år fick aftonbladet.se ett ansiktslyft. Och läsarna uppskattar det nya utseendet, visar undersökningarna.
– Läsarna verkar gilla den nya designen. Dessutom har vi fler sidvisningar än tidigare, det är ett kvitto på att våra läsare gillar det vi gör, säger Johan Liljebo.