”Vet inte vart vi ska ta vägen”

Publicerad 2011-12-26

Sabrina Andersen och dottern Nora har suttit fast på Stockholms Central i ett dygn.

Familjen Andersen är förtvivlade.

De har suttit fast på Stockholm central i ett dygn – utan att få någon hjälp från SJ.

– De skyller bara ifrån sig hela tiden, säger Sabrina Andersen, 38.

Familjen Andersen kom hem från Thailand i går kväll. Trötta efter en lång och turbulent flygresa möttes de av ännu en motgång: Stormen Dagmar har stoppat tågtrafiken.

”Känner oss lurade”

De tvingades själva bekosta en natt på hotell – men blev på måndagseftermiddagen lovade att deras tåg till Narvik och hemmet i Skellefteå skulle gå.

– Men när vi kom hit var det första vi såg att det var inställt igen. Jag fattar inte hur de kan säga att de ska gå när de inte gör det. Vi känner oss lurade, säger Sabrina Andersen.

Sovit fem timmar på två dygn

Hon och dottern Nora har sovit fem timmar under de senaste två dygnen. När de berättar om det tuffa dygnet faller tårar ned för deras kinder.

Och i natt vet de inte vart de ska ta vägen – tågen är inställda igen.

– Det är under all kritik. De skyller på en naturkatastrof och blir högröstade och elaka i munnen så fort man ifrågasätter dem, säger Sabrina Andersen.

– Nu har vi blivit lovade pengarna tillbaka för biljetterna. Men vi kan inte boka någon hemresa förrän den 28:e eftersom alla avgångar är fulla. Jag vet inte vad vi ska ta oss till.

”Ska prata med kundtjänsten”

Magnus Andersson på SJ:s pressjour besvarar kritiken:

– Vi kan inte köra tågen när banorna inte är öppna. Vi avvaktar till dess att de öppnas igen. Men visst ska familjen få besked och hjälp från vår kundtjänst. Jag får prata med vår kundtjänst igen och be familjen söka ny kontakt med kundtjänsten.