"Jag hoppas alla parter gör sitt yttersta"

Publicerad 2016-06-12

Förhandlingarna mellan SAS-piloterna och arbetsgivarna har återupptagits.

SAS vd Rickard Gustavsson hoppas att de ska hitta en lösning.

–  Vi vill att våra piloter ska ha bra villkor och en bra löneutveckling. Men vi har inte råd att dra på oss väldigt stora kostnader utöver det, säger han.

Strejken, som omfattar 400 svenska SAS-piloter, är nu inne på sin tredje dag. Fram tills i förmiddags har det inte visats några tecken på att konflikten ska lösa sig, men nu har parterna till slut satt sig i nya överläggningar tillsammans med medlare. Rickard Gustavsson, vd på SAS, hoppas att den presssade situationen nu ska börja lösa sig.

– Det är två saker som händer nu. Parterna är inkallade till medlaren och det pågår förhoppningsvis en dialog. Det andra är att vi jobbar intensivt med att hjälpa våra passagerare runt om i landet.

Vad kan vi förvänta oss av förhandlingarna?

– Det törs jag inte uttala mig om, de måste få ha sin gång. Jag hoppas och tror att alla parter gör sitt yttersta så vi kan komma till en lösning.

Vad krävs för att ni ska komma överens?

– Det är det som förhandlingen får avgöra. Vi vill att våra piloter ska ha bra villkor och en bra löneutveckling. Men vi har inte råd att dra på oss väldigt stora kostnader utöver det.

Kommunikationen med kunderna

SAS har också fått kritik från flera kunder hur de hanterat kommunikationen kring de inställda flighterna. Men Rickard Gustavsson försäkrar att företaget gör allt de kan.

– Vi har 26 000 passagerare som drabbas och därför det är många som hör av sig, vilket är helt naturligt. Vi vill ge så bra information vi kan men i ett sådant här läge kan det vara svårt. Vi har kallat in extrapersonal och bemannat upp våra callcenters så det inte finns några platser kvar. Vi jobbar med sociala medier och en massa personal har åkt ut till flygplatserna.

Många är ändå missnöjda. Hur tycker du att det går?

– Jag beklagar det. Jag vet dock att mina kolleger gör så gott de kan. Vi tar in alla resurser vi kan.

Vad har ni för beredskap för sådan här situationer?

– Vi har inte en organisation som sitter och väntar på en konflikt, men som tur var fick vi ett varsel så vi haft tid förbereda oss.

Följ ämnen i artikeln