Ägaren till skräckskeppet: Vet inte vad som finns i lasten

Uppdaterad 2016-01-30 | Publicerad 2016-01-27

Skräckfartyget Whiskey Trio är fast i Varberg då det fått nyttjandeförbud från Transportstyrelsen efter att de svenska facken upptäckt missförhållanden.

Nu talar ägaren till skeppet ut.

– Jag vet inte vad det är i containrarna. Jag frågar inte om sådant, säger ägaren Burcin Tunc till tidningen Arbetet.

Fartyget är lastat med 13 containrar fyllda med explosivt material dessutom får besättningen gammal rutten mat, knappt något vatten och får inte tillgång till läkarvård.

Nu talar ägaren, Burcin Tunc, ut om förhållandena och menar att fackets berättelse som Aftonbladet skrivit om i flera artiklar är överdrivna. Han kommenterar också Aftonbladets uppgifter om att det ska finnas 13 containrar med explosiva material ombord, som enligt sprängämnesexperten Bo Janzon skulle kunna spränga hela Varberg.

”Jag frågar inte om sånt”

För tidningen Arbetet berättar han att han inte vet vad som finns i lasten utan ”bara att det är legalt".

– Jag frågar inte om sådant. Först lastade vi fem, sex eller om det var åtta containrar i England och sedan kom vi till Varberg och lastade på två eller tre till. Sedan ska fartyget vidare till Tyskland, Belgien och Frankrike, och hämta upp fler containrar. Och till sist lasta av allt i Montenegro.

Enligt Brucin Tunc är det inte relevant vad båten lastas med eftersom hans jobb endast är att ”frakta". Han vet inte heller om det är försvarsmaterial som båten är lastad med.

Arbetet: Det finns säkerhetsexperter i Sverige som varnat för att ditt fartyg kan utgöra en fara för Varberg, på grund av mängden sprängmedel ombord. Vad anser du om det?

– Det är inte sant. Jag har alla internationella tillstånd som behövs för att för att frakta sprängmedel. Jämfört med många andra fartyg som jag känner till och som fraktar vapen och sprängmedel så är mitt fartyg i väldigt bra skick, säger han.

”Vet inte hur man håller i rep”

Burcin Tunc arbetar på det turkiska bolaget som äger Whiskey Trio och är baserat i Istanbul. Han är vd och ägare för företaget och tycks ha firat semester i januari – samtidigt som skräckskeppet reste mot Varberg.

Han berättar för tidningen att han inte tycker att han har något ansvar för situationen ombord, utan endast för att betala ut löner till de anställda. Enligt honom är det kockens ansvar att kontrollera att kycklingen inte är en eller två månader i frysen och jämför det med att han inte ens har makt om sin fru ”glömmer ett mjölkpaket i kylen i två månader”.

Många i besättningen har inte ens minimilön, men till sitt försvar säger Brucin Tunc att det beror på att de inte är ”erfarna sjömän som kan sitt jobb”.

– Nuförtiden är det vanligt att många unga indier vill arbeta för oss, för de har inga jobb där hemma. Och nu har vi en agentur här i Turkiet som förser de här människorna med jobb. Så de flygs hit från Indien och går ombord på fartyget utan att veta någonting. De vet inte ens hur man håller i ett rep. Så vi får lära dem det de behöver veta för att jobba.

”Inga problem köpa en kudde”

Enligt ägaren får besättningen inga kuddar eller lakan eftersom de inte frågat om det. Om de bad om det skulle det enligt honom inte vara några problem att köpa eftersom en kudde kostar 20-30 dollar och ett lakan 5-10 dollar, vilket ”inte är några pengar för företaget”.