”Det är helt otroligt”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-18

Aftonbladets chefredaktör: Nu har vi slutat prata om tak

Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör, jublar över rekordet.

Aftonbladet.se fick besök av 5 miljoner unika webbläsare i förra veckan.

– Vi har haft det som drömmål länge, men jag trodde aldrig det skulle ske så snabbt, säger Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör.

Redaktionen jublar också – klicka för större bild.

För lite mindre än ett år sedan fastställdes ett nytt mål för Aftonbladet.se: Fem miljoner besökare på en vecka. Då var det en utopi, ett riktigt drömmål att arbeta mot.

I går inträffade det. Den femte miljonte webbläsaren på en och samma vecka öppnade upp Aftonbladet.se.

Hur känns det?

– Helt otroligt. Fantastiskt. Jag kan inte tro att vi redan har nått dit, jag trodde det skulle dröja länge till, säger Jan Helin.

Varför är Aftonbladet.se Skandinaviens största nyhetssajt?

– För att vi har fullt fokus på webben och från starten varit måna om att vara först och i framkant. Vi förstod också snabbast att webben inte längre bara handlar om kort och snabbt, det handlar lika mycket om att först vara komplett på en story med webbunika tillägg som tv, chattar och så vidare. Den klassiska kvällstidningsmixen ska man inte heller glömma, den fungerar utmärkt oavsett var du publicerar den. Viktigt är också att leda webbtv-utvecklingen. Vi har den senaste tiden nått svindlande 0,5 miljoner tittare på våra egna program. Och slutligen så har vi förstått läsarmedverkan och bloggarnas betydelse för att driva trafik.

Vad står ut i Aftonbladet.se:s historia?

– Att vi var först ut på nätet var naturligtvis helt avgörande. En annan milstolpe var hur vi hanterade tsunamin. För första gången insåg vi kraften i webben som mötesplats för våra läsare. Många läsare gick in på sajten för att träffa varandra i forumen och dela erfarenheter och svara på varandras frågor, det blev en nytta med nyhetsförmedlingen som var en stor journalistisk stund för Aftonbladet.

– Starten av webbtv är en annan sak som sticker ut i historien. Program som Laul Calling, som nu fått efterföljare i form av succéprogrammet Schulman show, var banbrytande. Det visade hur vi kunde utveckla vår journalistik till enkelt, men effektivt, webbtv-format med hjälp av färgstarka profiler som låter programmet bygga på inspirerande samtal och klipp.

Vad händer på Aftonbladet.se i framtiden?

– Vi ska fortsätta att jobba med att utveckla de två stora trenderna på webben just nu: rörlig bild och live. Vi kommer också satsa på mer interaktion med läsarna för att bli en ännu mer engagerande mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade och prata och ha åsikter om nyheter.

När når vi 6 miljoner i veckan?

– Haha, frågan är hur mycket mer vi kan öka. Hur många läsare är det möjligt att nå i vårt land? Den ökning vi sett det senaste halvåret är en ökning som du kan se på hela webben, folk ändrar vanor. Det fascinerande är att Aftonbladet som redan har en så gigantisk trafik ökar ännu mer. Ett tag trodde att vi nått den översta gränsen när 2007 och 2008 låg väldigt nära varandra trafikmässigt. Men sedan dess har vi ökat med nästan 20 procent! Så nu har vi slutat prata om tak.

Vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Att läsarna kommer att uppskatta utvecklingen av våra Plus-tjänster i år.