Morgan lurad på 40 000 i Postnordbluff

Uppdaterad 2022-12-29 | Publicerad 2022-12-28

Morgan Karlsson betalade avgiften som såg ut att komma från Postnord.

En halvtimme senare att hade han blivit av med 40 000 kronor.

– Det känns förjävligt, säger han.

Morgan Karlsson, 49, från Säffle satt i bilen när det plingade till i mobiltelefonen.

– Jag väntade faktiskt på ett paket och då fick jag ett sms från Postnord där det stod att jag hade 6,99 kronor kvar att betala i tilläggskostnad för att paketet skulle komma fram.

– Då svarade jag på det meddelandet... min dumma jävel. Jag som aldrig håller på med sånt egentligen. Jag tryckte in kontouppgifterna och det var dumt.

Morgan Karlsson, 49.

Sms:et han trodde var från Postnord visade sig komma från bedragare och Morgan valde direkt att ta kontakt med sin bank.

– Det stod inte Postnord, det stod Nordpost och jag tänkte vad fan. Jag blev blåst på 40 000 kronor på 30 minuter. Jag vet inte förrän i morgon hur mycket pengar det blir. Förmodligen har jag en kreditgräns.

Skulle bygga by i Bolivia

Nu vill Morgan varna andra som väntar på paket.

– Jag vill varna hela Sverige, det här måste stoppas. Jag kan bara säga att man aldrig någonsin ska trycka in kontokortsuppgifter via mejl, säger han och fortsätter:

– Det är inte första gången det händer, när jag jobbade i USA blev jag blåst på 40 000 kronor i skimning. Det måste finnas ett system som kan få stopp på sånt här.

Bedrägeriet kom som en rejäl smäll för Morgan som säger att han var i full färd med att försöka bygga upp en by i Bolivia.

– Jag själv blir besviken på människan. Jag försöker hjälpa andra hela tiden och ger alla pengar jag får över till byn. Så kommer det sån här skit. Jag blir så trött på världen.

Postnord: Skickas utan vår vetskap

Postnord har tidigare varnat för bluff-sms:en och sagt att man normalt aldrig skickar mejl eller sms med länkar till olika betalsidor. Om det inte handlar om tullavgifter för paket från utlandet.

– Vi vill inte att våra mottagare ska drabbas av de här lurendrejerierna. Det är viktigt att komma ihåg att Postnord inte har något med den här typen av mejl eller sms att göra. De skickas utan vår vetskap, och det vi vet om dessa är vad våra kunder berättar för oss, säger säkerhetschefen, säger Alexis Larsson.

Arkivbild.