Sverige är det femte mäktigaste landet i världen

Publicerad 2012-11-19

Inte bara mäktiga på fotbollsläktarna. Sverige är femte bäst i världen på Global soft power.

Sverige är numera världens femte mäktigaste land efter England, USA, Tyskland och Frankrike.

I alla fall enligt tidningen Monocles årliga lista "Global soft power" där man mätt mjuka värden.

– Resultatet visar återigen att frågan om hur länder bygger intresse och förtroende i sin omvärld är allt viktigare, säger Annika Rembe på Svenska institutet.

Global soft power, som är en årlig undersökning genomförd av tidningen Monocle, rankar världens länder efter mjuka värden. Det handlar om exempelvis turism, kultur, utbildningskapacitet, diplomatisk infrastruktur, affärsattraktion och allmän myndighetsstandard.

"Högt förtroende"

Topp fem utgörs i turordning av England, USA, Tyskland, Frankrike och Sverige. Övriga länder på topp-10 listan är bland annat Danmark, Japan och Kanada.

Annika Rembe, generaldirektör på Svenska institutet, är nöjd med placeringen.

– Sverige har ett högt förtroende internationellt. Svenska institutet arbetar långsiktigt med att bygga intresse och förtroende för Sverige ur ett helhetsperspektiv som inkluderar näringsliv, kultur, utbildning och forskning, värderingar och samhällsliv, säger hon.

50 olika faktorer

I sammanställningen av listan undersöks 50 olika faktorer. Vissa av posterna är mätbara, till exempel mängden kulturyttringar under året, såsom film, konst och musik, antal medaljer i OS, hur många platser det finns för utländska studenter i landet samt hur turistnäringen går.

Andra faktorer som är med på listan är mer subjektiva - exempelvis landets matkultur, arkitektur och varumärken.

Listan har tidigare år nästan alltid toppats av USA men i år gick England förbi, delvis på grund av OS. Under 2012 besökte 29 miljoner turister Storbritannien, landet tog 65 OS-medaljer, tennisspelaren Andy Murray tog sin första stora titel och 22 brittiska musikalbum hamnade som listettor i olika länder.

"Vänligt och funktionellt"

Sverige, som precis kommer före Japan i sammanställningen, drar fördelar av sitt rykte av att vara ett "vänligt och funktionellt" land, skriver Monocle.

Samtidigt brottas Sverige fortfarande med att bli av med "stereotyper såsom ABBA och IKEA", uppger tidningen.

Förra året slutade man sexa.