Så undviker du dyra fallgropar under rean

Publicerad 2015-12-25

Butikerna lockar med superpriser under mellandagsrean och det går visserligen att göra kap.

Men det finns också dyrköpta fallgropar.

Aftonbladets teknikexpert Peter Pettersson tipsar om vad du ska se upp med för att inte åka på en nit.

Mängder av svenskar köade i morse runt om i landet när startskottet för mellandagsrean gick i flera butiker. Under juldagen är det främst elektronikkedjorna som startar en av årets största reor.

För att en butik ska få locka kunder med rea i sin marknadsföring finns dock ett antal regler, uppger Konsumentverket. Försäljningen måste gälla varor eller tjänster som finns i affärens ordinarie sortiment och rean måste pågå under en begränsad tid. Dessutom måste priserna under rean vara ”väsentligt lägre än butikens ordinarie pris på varorna eller tjänsterna.

”Har blivit bättre”

Aftonbladets teknikexpert Peter Pettersson tipsar om att gå in på en prisjämförelsesajt där det går att se vad priset på en specifik vara var för exempelvis en vecka sedan.

– Är priset detsamma under rean som för ett par veckor sedan ligger en hund begraven säger han, och fortsätter:

– Det har dock blivit bättre. Tidigare kunde man ofta se att ett pris höjdes sju eller tio dagar före jul för att sedan sänkas på rean, men jag gjorde ett axplock av de priser som ligger ute nu och de har legat på de priser som rean utgår ifrån även före jul.

Försöker sälja på kunder mer

Peter Pettersson menar att problemet ofta är att det finns en begränsning i hur många exemplar av en reavara som faktiskt finns i butikerna.

– Själva lockvaran är ett sätt att få in dig i butiken, sedan försöker de ”sälja upp dig”.

Han syftar på att butiksförsäljarna försöker få kunderna att köpa en liknande, men dyrare vara, genom att propagera för att den är bättre eller att du får mer för pengarna. Vidare försöker försäljarna också att få kunder att ta varan på kredit eller teckna försäkringar som i många fall inte behövs.

Här är knepen

Det går dock att göra kap.

– Tycker jag att priset känns okej till vad jag ska betala så köper jag, det förändras hela tiden på grund av olika faktorer. Ska jag vänta tills jag får det absolut lägsta priset får jag vänta till dagen jag dör. Har man verkligen känt att man vill ha en grej kan du få den för ett par, tre tusen mindre än du kunde för några dagar sedan.

  De här knepen tar butikerna till för att tjäna mer pengar på kunderna – se Peter Petterssons lista här nedan.

Sofia Roström Andersson