Trump öppnar upp för att privatisera flygkontrollsystemet

Lanserar en ”flygreserevolution”

Publicerad 2017-06-06

WASHINGTON. President Trump vill göra om och privatisera landets flygkontrollsystem – trots att det i dag är världens säkraste.

– Med vårt förslag kommer du fram fortare, mer tillförlitlig, billigare, men framförallt i tid, sa Trump under en presskonferens på måndagen.

Flera operatörer oroar sig dock för att de med det nya förslaget tvingas betala mer och får mindre service tillbaka från flygbolagen.

Det var under en presskonferens på måndagen som president Trump öppnade upp för möjligheten att privatisera landets flygledningskontrollsystem, vilket han menar kommer förbättra säkerheten och minska väntetiderna för konsumenterna.

Förslaget är en del i planen för hur landets infrastruktur ska förbättras då Trump menar att det nuvarande systemet ”på ett smärtsamt sätt har fastnat i det förflutna” och att man nu tar de amerikanska flygresorna ”in i framtiden”.

– Det är på tiden att vi lanserar den här ”flygreserevolutionen”. Med vårt förslag kommer du fram fortare, mer tillförlitligt och billigare men framförallt i tid.

Omgiven av flera flygbolagsledare och fackmedlemmar undertecknade Trump sedan ett beslutsförslag och ett brev till lagstiftarna som redogjorde för hans principer.

Oro att flygindustrin får för mycket makt

Förslaget handlar om att flytta över landets flygkontrollsystem från den federal luftfartsmyndigheten FAA till en enskild självfinansierande organisation.

Något som amerikanska flygbolag länge har önskat.

Enligt nyhetsbyrån AFP skulle förändringarna innebära att man byter ut det nuvarande systemet, baserat på radar och röstkommunikation, till ett nytt system som bygger på satellitnavigering och digital kommunikation.

Motståndare till förslaget – som kräver kongressens godkännande – oroar sig dock för att det kommer ge flygindustrin för mycket makt.

Nuvarande systemet – säkrast i världen

FAA:s flygledningssystem kontrollerar omkring 50 000 flighter i USA varje dag och båda sidorna av privatiseringsdebatten har sagt att det nuvarande systemet är ett av de mest komplexa och mest säkra i världen.

FAA skulle dock kunna få fortsätta att tillhandahålla säkerhetsövervakning av systemet då den nya enheten skulle övervakas av en styrelse som omfatta medlemmar från flygbranschen, fackföreningar, allmän luftfart, flygplatser och andra intressenter uppger tjänstemän från Vita huset.

Enligt flygbolagen, som har drivit på förändringen i över två decennier, har FAA: s ansträngningar att modernisera flygtrafiken bromsats av dess beroende av inkonsekvent finansiering från kongressen och statliga avstängningar, vilket gjort det svårt att sluta avtal med entreprenörer.

Fjäder i hatten för Trump

FAA-administratören Michael Huerta menar dock att myndigheten har gjort framsteg för att övergå från ett radarbaserat till ett satellitbaserat styrsystem.

Om Trump får kongressens godkännande är det en fjäder i hatten för honom som president då framförallt demokraterna har motsatt sig förändringarna och varnat för att flygbolagens intressen skulle kunna dominera den föreslagna styrelsens beslut.

Demokraterna har även pekat på den höga säkerheten i det nuvarande systemet och att amerikanska flygbolag de senaste åren drabbats av upprepade datorsystemfel, och ifrågasätter därför om de är redo att hantera den här typen av komplexa modernisering av teknik.

Oro kring försämrad service

Enligt Trumps plan skulle även skatter för flygpassagerare elimineras till förmån för användaravgifter, vilket väckt frågan om hur företag lagligt kan införa avgifter som ses som skatter på användare av flygtrafiktjänsten.

Flera operatörer har därför uttryckt oro för att de kan tvingas betala mer och få mindre service – vilket flygbolagen lovat inte kommer att hända.

Tidigare på måndagen gick Trump även hårt åt landets domstolar i en rad tweets där han föreslog en tuffare variant av det tidigare inreseförbudet till USA, och att han vill snabba på domstolsprocessen för att få igenom den.