Döva kassörskans fiffiga lösning hyllas

Publicerad 2016-11-11

Döva kassörskan Sanne ville göra livet för sig själv och kunderna i matbutiken lite lättare – och snart var supersuccén ett faktum, enligt danska BT.

– Vi är sjukt glada för Sannes skull, säger butikschefen.

Jobbet i kassan på matbutiken i Köpenhamn har Sanne Østergaard haft i två år. Att stå i kassan trivs hon med, men eftersom hon är döv kan det ibland bli missförstånd med kunderna. Ganska smart då att komma på en fiffig lösning – och det var vad Sanne gjorde.

Hon skrev en lapp där hon berättade om sitt tillstånd. Alla som handlar av Sanne kan nu ta del av informationen på enkelt vis. Tydligt och rakt formulerar hon sig:

"Hej, jag är döv. Behöver du hjälp med varor eller något annat? Fråga min kollega i kassa ett :)", skriver hon.

Alltså blir det lätt för kunder att veta hur de ska göra när de vill handla av Sanne. Råd ges också till den som är medlem i kundklubben:

"I sådana fall vill jag gärna titta på ditt medlemskort. Tusen tack för ditt tålamod, och ha en bra dag", skriver Sanne.

Hyllas på nätet

Många har sett och uppskattat lappen sedan den sattes upp. I tisdags fotades den av kunden Alex Stensholm, som sedan delade bilden på Facebook. Tanken var att hylla Sannes och matbutikens initativ. Toksuccén var snart ett faktum.

Jättemånga har sett bilden – och över 15 000 har gillat den.

"Tusen tack för den positiva uppmärksamheten, vi är sjukt glada över Sanne", skriver butikschefen Jane Ritter som kommentar till bilden.

Och succén fortsätter. Bara dagar senare var kunden Alex tillbaka i affären. Bilden ledde nämligen till att danska TV2 ville spela in en julhälsning från butiken – och där fick Alex vara med han också.

– Jag är väldigt stolt när jag sitter i kassan, skriver Sanne i ett mail till BT.