Irma hade rätt – snart är vi 43 000 lärare kort

Tänk, att Irma fick rätt till sist.

Tänk, att min före detta svärmor fick rätt efter 20 år. Att hon fick rätt i sin kritik av kommunaliseringen av den svenska skolan.

Och än i dag kan jag minnas hennes ord under den buckliga stråhatten: ”Om det här går i lås kommer de ­sociala klyftorna att öka. Och ingen vill bli lärare i framtiden.”

Min före detta svärmor var högstadielärare, pedagog och beläst. Hennes kunskapstörst svepte som en havsvåg över språk, konst, ­litteratur, religion, historia, ­filosofi, geografi, naturvetenskap och i sin iver svepte den också med sig trädgård, blommor och poesi.

Hennes kunskapstörst var så stor, att vi blev tvungna, att kryssa oss fram mellan hennes boktravar i sommarhuset i Roslagen.

Men Irma hade koll och visste på millimetern var hon hade placerat sina bokskatter.

Och när jag frågade: ”Har du något om Goethe? ”

”Ja, på vinden. Vid tredje bjälken till höger när du kommer upp för trappan.”

”Har du något om den kvinnliga rösträtten?”

”Ja, i matsalen vid mittfönstret under det ovala bordet.”

”Har du något om rosor?”

”Ja, i kalla rummet i tredje stapeln under sängen.”

Och 2013 har Irma alltså alla rätt. Alla hennes förut­sägelser har slagit in:

Det är lärarkris och studenterna ratar läraryrket.

Få söker till lärarutbildningen i första hand.

Få söker till ämnen som matte, fysik och kemi.

Men varför?

Varför vill ingen bli lärare?

Studenterna svarar: varför ska vi utbilda oss till lärare, när vi får bättre betalt och har större karriärmöjligheter i näringslivet?

Men det här är ju viktigt – hur ska vi ändra på det här?

Studenterna svarar: ge oss högre lön. Ge oss åtminstone 5 000 –15 000 kronor mer i månaden. Men tro inte, att det räcker: vi vill också ha en bättre arbetsmiljö och som sagt – en karriärstege.

Och får vi inte fram fler lärare, spår Statistiska centralbyrån, att en kris väntar runt hörnet: inom åtta år kommer det, att saknas 43 000 lärare i Sverige.

Men hur har vi landat i den här boxen?

Är inte en offensiv, nyskapande och jämlik utbildning en ödesfråga i en värld som kokar av hunger och konkurrens?

Vad är lösningen?

Och hur når vi dit?

Ja, jag vet inte – men är till 100 procent säker, att min ­före detta svärmor Irma, ­hade leve­rerat det rätta svaret.

Följ ämnen i artikeln