Kärleksaffär avslöjade brutal försäkringsbluff

En septemberkväll 1950 skakades lastfartyget s/s Energi av en våldsam explosion.

Skeppet, som var i höjd med Öregrund på väg från Luleå till Rotterdam, sjönk snabbt och tio

besättningsmän drunknade.

Men på grund av en olycklig kärleksaffär avslöjades långt senare att det som först bedömts vara en minsprängning

i själva verket var ett av de värsta försäkringsbedrägerierna i svensk historia.

Allt blev kaos ombord den ödesdigra kvällen på Ålands hav. Explosionen hade rivit upp ett stort hål i akterskeppet, och besättningsmännen tog sig snabbt till livbåtarna.

Det fanns en kvinna ombord. Hon hade precis satt sig i en livbåt när hon kom på att hon hade en nyköpt päls i hytten som hon sprang tillbaka för att få med sig. Men hon hann inte. Hon försvann med det sjunkande skeppet, bara tre minuter efter explosionen.

Tio timmar senare räddade en svensk trålare sex frusna män som klamrat sig fast vid en kapsejsad livbåt. De var de enda överlevande. Så småningom hittade den finska kustbevakningen och ett svenskt Catalinaplan flera av de andra besättningsmännens kroppar.

Skeppet Energi var Panamaregistrerat, men ägdes av ett par svenska redare med estnisk bakgrund. Det fanns misstankar om sabotage, men enligt sjöförklaringen sjönk skeppet på grund av krigshaveri. Det betydde att redarna kunde kvittera ut försäkringspengarna, sammanlagt 770 000 kronor (cirka 13 miljoner kronor i dagens penningvärde), medan de anhöriga till de omkomna besättningsmännen inte fick ett öre.

Femton år senare fick en kvinna kärleksbekymmer. Hon blev så arg på en av de inblandade att hon gick till polisen och berättade sanningen, som hon känt till i flera år. Rikskriminalens nyinrättade mordkommission tog upp fallet och fick reda på att en tidigare kapten på Energi fått förslaget att spränga fartyget, men rasande tackat nej och omedelbart mönstrat av.

Det visade sig också att den överlevande stewarden på Energi varit i Grythyttan ett par veckor före haveriet, och där skaffat 20 kilo dynamit, tändhattar och stubintråd.

Fyra man häktades, stewarden, övermaskinisten och de två huvudägarna i rederiet. Stewarden erkände att han apterat sprängladdningen, medan kaptenen och mässpojken hållit vakt. De sistnämnda dog på havet. De hade planerat att använda tre kilo dynamit, eftersom fartyget var i dåligt skick, men stewarden hade tre gånger så mycket.

Med tanke på att sprängningen kostade tio människor livet framstår straffen som låga: två av männen dömdes till åtta års fängelse vardera, en fick fyra år. Övermaskinisten friades.

Följ ämnen i artikeln