Villkoren borde vara mer jämlika

Ett viktigt skäl till att den flerfaldigt prisbelönta pratradio­kanalen Radio1 läggs ned är att de svenska politikerna ännu inte beslutat om hur en digitalisering av alla radiosändningar ska gå till.

Det här låter förstås skittråkigt.

Men läs vidare, om du gillar att lyssna på radio.

Det marksända tv-nätet digitaliserades 2007. Det möjliggjorde att ett vanligt hushåll nu har tillgång till ett 60-tal tv-kanaler av de mest skilda slag.

Radion är fortfarande analog. FM-nätet är fullt. Fler radiokanal­er får inte plats.

Många europeiska länder har redan beslutat om digitalisering av radion, flera har redan bestämt när FM-nätet ska stängas. EU rekommenderar också att det digitala systemet byggs ut så fort som möjligt (”immediate deployment”).

Visst måste alla radioapparater bytas ut, men de billigaste digitalmottagarna kostar under 400 kronor, många bilar levereras redan i dag med den nya tekniken, och dessutom kommer ett billigt chip som gör att de nya radioapparat­erna kan ta emot vilken radiosändning som helst.
Fördelarna med digital radio är många:

Lyssnarna får tillgång till 40-60 kanaler, med större variation och mer att lyssna på, i hela Sverige.

Ljudet blir bättre.

Det går att ladda ned program i radion.

Man kan pausa och backa i programmen medan man lyssnar.

Möjligheterna för människor med funktionshinder blir större.

Sändningskostnaderna minskas till en femtedel av vad de är i dag.

Jo, det går att lyssna via nätet redan i dag. Men om all radio skulle sändas den vägen så skulle webben becka ihop. Mobilteleoperatörerna når inte heller hela landet. Och de tar betalt för streaming. Radio ska vara gratis.

Regeringen har föreslagit att Sveriges Radio ska digitaliseras, vilket ska finansieras med hjälp av ett lån. Den kommersiella radion lämnas dock helt åt sitt öde.

En övergång, med krav på att sända både analogt och digitalt under flera år skulle med nuvarande sändningsavgifter knäcka alla radiostationer utom Sveriges Radio.
Men om politikerna verkligen gillar public service borde de lyssna till cheferna där.

Sveriges Radio månar nämligen om mångfald i etern. De vill ha konkurrens och de vill att all radio ska digitaliseras samtidigt, till fromma för branschen som helhet.

Nej, den kommersiella radion går inte med tiggarstaven, och vill inte att skattebetalarna ska belastas. Vi som jobbar med reklam­finansierade program gillar Sveriges Radio och har inget emot att public service får flera miljarder om året.

Vi vill bara att villkoren ska vara lite mer jämlika, och att flera aktörer ska få en chans att ge lyssnarna i hela landet en större valfrihet och ett rikare utbud.

Båttätt

Sverige är ett av världens mest båttäta länder. Var sjunde invånare har någon form av flytetyg. Märkligt, med tanke på att de flesta båtar står på land halva året. Att ha båt är bland det dyraste och krångligaste man kan ägna sig åt i förhållande till tiden man utnyttjar den. Men det är härligt.

Biltätt

Många män är mer intresserade av bilar. Obegripligt. Bilar ska bara vara stora och rulla utan att krångla. Det räcker. Och det finns egentligen bara två veteranbilar som är intressanta: Volvo Disponent och Citroën B15.

Följ ämnen i artikeln