Att dela ”selfies” handlar om att återskapa sig själv

Hashtag #me.

Det var en gång, då folk inte ville bli ”sedda”. ”För helvete”, röts det. ”Jag vill inte ­synas.” Så är det inte nu. I dag älskar vi att fotografera oss själva och att låta alla andra få veta det. 45 graders vinkel med mobilen, en armlängds avstånd, en kråmande pose, ett smil och så iväg med våra ”selfies”.

Till vem då? Svar: Till alla som vill se den.

Tidningen Observer skriver att antalet ”selfies” och hashtag #me slår alla rekord och presenterar några kändisar som skrattar mot sin mobil: Hillary och Chelsea Clinton, Paris Hilton, Rihanna, Miley Cyrus, Josh Duhamel och president ­Barack Obamas två döttrar: Sasha och Malla.

Och nu till frågan: Vad handlar den här självuppskattningen om? Är det bara en trend, något som blåser över. Eller har det med ­teknik och teknikutveckling att göra? Något som snart ersätts av något annat?

Eller handlar det om ­narcissism, en smygande narcissism som breder ut sig som mossa? Har vi fastnat i bekräftelsen? Har vi fastnat i idén att sprida våra jag till Twitter, ­Facebook och Instagram; ­bara för att få känna den ­sköna ilningen av tummar upp, hjärtan och några ”likes”. ”Det är beroendeframkallande” säger journalisten Elizabeth Day och skriver att många sjunkit ner i ”selfie”-träsket. Bara på ­Instagram har 90 miljoner fotografier klickats iväg med hashtag #me.

Jag! Se mig! Bekräfta mig.

Nej förresten, älska mig!

Men fullt så illa är det inte, säger dr Marianne Hardey, specialist på sociala medier och föreläsare i marknadsföring vid Durham universitet. Enligt ­henne handlar alla miljoner ”selfies” om ett ­”revolutionerande” sätt att samla kunskap om oss själva och de vi gillar mest. ”Det handlar om att ständigt återskapa sig själv”, säger Hardey. ”Det handlar om att utvidga konstruktionen av oss själva och att presentera oss på bästa möjliga sätt…”

Det var Iphone 4:as ­”ansikts-kamera” som ­satte sprätt på hela den här ”selfies”-eran. Och enligt en undersökning av 800 tonåringar har 91 procent skickat foton av sig själva online. En ökning med 79 procent från 2006.

Och utvecklingen fort­sätter: Nu flaggar till exempel ­kinesiska Huawei för en ny smart-phone med en inbyggd skönhetskorrigering.

Oss emellan: Jag tror att jag ska satsa på den.

Jag finns. Och jag är dess­utom … snygg!

Följ ämnen i artikeln