Allt är så bra att inget fungerar

Marknadens lagar: Billigare med tågkaos än att driva avisningsanläggningar

en statlig jakt på profit Efter splittringen 2001 av SJ i olika bolag har de flesta anläggningar för avisning försvunnit. Det ger stora effekter när det, som i år, snöar mycket. Men när det gäller att optimera vinsterna är logiken klar. Anläggningar som kanske inte ens behövs varje år kan istället användas till annat och då generera mer vinst till företaget.

År 2001 splittrades SJ i olika bolag för att verksamheten skulle bli effektivare och mer lönsam.

Trafiken fungerar nu alldeles utmärkt: att tåg blir stående och folk inte kommer till jobbet lönar sig bättre än att driva stora avisningsanläggningar.

Det snöar ju inte hela året. Det snöar inte ens alla vintrar. Den marknadsmässiga logiken är därför klar som korvspad. De verkstäder som förut var dimensionerade för att kunna ta emot lok med 10–20 ton is och snö i underredet finns inte längre.

Lars Yngström, vice ordförande i branschorganisationen Tåg­operatörerna, läser upp en lista över orter där lok förut kunde avisas:

Helsingborg, Halmstad, Uddevalla, Sävenäs, Falköping, Kil, Hallsberg, Örebro, Krylbo och Bollnäs.

– En del lokaler är nedlagda, andra har krympt verksamheten så att det inte finns plats för avisning.

Lokalerna som förut ägdes av SJ tillhör nu Jernhusen, även det ett statligt bolag som jagar profit. Följaktligen lägger det ner olönsamma lokaler och kräver ”marknadsmässig” hyra för de som är kvar. (Vd heter Per Berggren. Han har en årslön på 2,4 miljoner kronor.)

Konkurrens om vinsterna

Jernhusen hyr ut lokalerna till företag som Trafficare och Euromaint, det sistnämnda också avknoppat från SJ och nu privat (vd för Euromaint Rail heter Mats Önner, årslön 1,8 miljoner). De sköter på kommersiell basis av­isning av lok och underhåll.

Många ska göra vinst. Marginalerna blir små och det gäller att ta ut de priser man kan.

– För 20 år sedan, säger Örjan Stenström, ”senior advisor” på Jernhusen, fanns det fler reservfordon. På grund av konkurrensen har ingen råd att låta lok och vagnar stå i dag. Därför finns inga reserver när tåg går sönder.

Effektivitet! Inget får stå still!

Gamla Statens Järnvägar kunde möjligen ha råd med en massa stora verkstäder runtom i landet. Det moderna, fräsiga Jernhusen har det inte.

– Vår uppgift är att på kommersiella villkor hyra ut lokaler. Vi har avvecklat de verkstäder som inte längre behövs. De har blivit kontor och allt möjligt. Ingen har ropat på oss att bygga avisningsanläggningar, säger Stenström.

Det blir trots allt vinter varje år så det finns några anläggningar. En i Luleå. En i Stockholm. En i Göteborg. Men de har inte räckt till. Tågoperatörerna brukar dirigera nerisade sätt till Skåne men där har det också varit minusgrader denna säsong.

Visionen: Vi gör skillnad

Medan de stora verkstäderna avvecklats har andra verksamheter utvecklats. Alla företag har ”kommunikatörer” som kommunicerar företagets budskap till omvärlden. Jernhusen har till exempel lagt ner tankemässig energi på att formulera en vision för bolaget. Den lyder så här:

”Jernhusen gör skillnad för människor och miljö.”

Var och en kan förstå att företaget måste eftersträva en rejäl vinst för att kunna arvodera de snillen som kläcker en sådan mening.

Hur stor del nedisningen av loken har i vinterns kaos kan ingen säga. Det lär visa sig i kommande utredningar.

Vi har ett tågsystem i Sverige som enligt marknadens lagar är det bästa och effektivaste. Men helheten har blivit en gigantisk förlust. Förseningarna och de inställda tågen har kostat samhället hundratals miljoner kronor.

Följ ämnen i artikeln