Surhålskörningar & råolja – en vanlig dag på radion

Strikt urban och helt ointresserad av dagens ämne – min medarbetare Shabbe chattade demonstrativt om annat i studion i förrgår medan vi ägnade tre timmars direktsändning åt entreprenadmaskiner.

Såvitt jag vet har ämnet bara berörts flyktigt i tidigare radiosammanhang. Det var alltså på tiden att det genomfördes någon form av hearing i Radio1.

Ämnet är obegränsat. Dels är det kulturhistoriskt viktigt och en ständig källa till konstruktiva diskussioner bland dem som har intresse för utveckling och teknik. Dels finns ett filosofiskt perspektiv, till och med en genuskoppling. Vad är det som gör att så många män, men bara undantagsvis kvinnor, gärna dröjer kvar runt gamla traktorer och veteranlastbilar? Lyssnarna var på hugget.

Vi fick vittnesbörd om incidenter med Grålle-traktorer i skogen, en direktrapport om radiostyrning av stora grävlastare och en ingående diskussion om för- och nackdelar med matolja som ersättning för diesel.

Vi lyssnade på motorljudet från vägskrapor och bandschaktare och njöt odelat av sången från den stora, encylindriga råoljemotorn i fiskebåten Absalon, som tänder, gungar i gång och hittar sitt låga och jämna tomgångsvarv.

Det förmedlades länktips med filmade surhålskörningar, romantiserades om forna tiders timmerhuggning och berättades både bitterljuvt och stolt om ”skakfyror” och Fordson Majorer.

En svetsare var i gasen för att han sett hur smidigt stålsponten gick ned vid ett bygge. En äldre dam ringde in och var glad i skogsmaskiner. En före detta skolelev mindes hur de tjatat tills läraren startade en tändkulemotor i klassrummet, varpå den släppte från fundamentet, alla fick fly och maskinen vandrade i väg och rev halva inredningen.

Samtidigt rapporterades från flera håll om min gode vän Classe Nilsson som var på väg till Mjölby med sin gamla 60-tons lingrävare för att riva en betongsilo. Han hade ett 40-meters fackverk och en jättelik kula med sig, som han skulle svinga högt och slå ned byggnaden bit för bit. Betydligt säkrare än moderna höjdrivare, som knappt når upp och slukar massor med bränsle.

Classes veteranmaskin går i princip på tomgångsvarv när den jobbar, och drar ynka fem liter i timmen. Mer miljövänligt kan det inte bli, om man inte gör jobbet för hand.

Följ ämnen i artikeln