Meningen med Håkan är att han består – inte Ullevi

Håkan Hellström på Ullevi 2014.

Jag ska inte säga att ­Håkan Hellström räddade mitt liv, men jag gör det ­ändå: Håkan Hellström ­räddade mitt liv, inte för att det var så det var, men för att det var så det kändes – för att det är så världen känns när man är femton, de där åren som skrivande ­människor brukar förlora, som förenklas till ord och berättelser och slutar ­brännas, men som blir på liv och död igen i samma ­sekund som jag trär på mig hörlurarna och lyssnar på någon av de tidiga plattorna – herregud, det räcker att jag hör hans röst för att jag ska slungas dit igen, rakt in i osäkerheten och tandställningen och övervikten och det där trycket över bröstet som gjorde att jag under en hel gymnasietid gick runt i Fkp-regn och trodde att jag bar på ett medfött hjärtfel och när som helst kunde ramla ner och dö, känslan av att vara både utvald och dödsdömd, som Kaspar Hauser i sin cell, jag slungas tillbaka till patetiken och ­elitismen, till det livsavgörande i att som femtonåring förstå att man inte är ensam om att vara ensam, och ­antagligen är det därför jag inte förmår mig själv att ­vara en av de 130 000 ­människor som köper biljett till Håkan Hellströms ­konserter på Ullevi; trots att jag sett honom live ett ­trettiotal gånger; trots att jag gifte mig till en av hans sånger, döpte min son efter en annan; trots att jag hade varit en annan människa ­utan hans musik – eller kanske just därför: min inre femtonåring förbjuder mig, jag står inte ut med tanken på att höra de där sångerna skrålas sönder av åtminstone trettiotusen vinfulla ­boråsare, det går inte, och kanske är det barnslig ­elitism, för ingen minns väl längre hur det var när första singeln släpptes och folk runtomkring en skrattade, frågade om det var på skämt – på den tiden när vi som ­älskade Håkan Hellström fortfarande var freaks, ­in­billade småstadsoutsiders som drömde om att ha ­Broder Daniel-stjärnor ­under ögonen men inte ­vågade – och kanske är det inte ens sant att det är ­samma människor som för femton år sedan sa att han sjöng falskt som nu står längst fram på Ullevi och ­vevar med nävarna, och det är ju faktiskt inte Håkan Hellström som har för­ändrats, det är världen, allt som var fel och skevt blev ­allmänt älskat, underdogsen vann och Ekelöf hade rätt: det som är botten i den inre femtonåringen är också ­botten i hans fiender, men ändå, allvarligt, inte en jävla chans att jag ställer mig där bland boråsarna på Ullevi, även om jag nog kommer köpa liveskivan, för i hörlurarna har ingenting förändrats, där är det fortfarande som för femton år sedan, Håkan och jag mot ­alla ­andra.

Följ ämnen i artikeln