Den nya parollen - fimpa eller stämpla

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-20

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Det blir allt tuffare för rökare att försörja sig. Arbetsgivarna drar åt tumskruvarna och många arbetsplatser kräver rökfrihet för att du ska bli anställd. Fimpa eller stämpla är den nya parollen på arbetsmarknaden.

Vad har du för BMI? Kan vi få besvära om ett leverprov? Jaha, och vad dog din pappa av? Är det okej om jag ringer din videobutik och får ett utdrag på vad du hyrt det senaste året? Sover du med händerna på täcket?

Det där är än så länge fiktiva frågor från framtidens anställningsintervju. Men snart är vi där. Då räcker det inte att deklarera hur du gillar utmaningar och älskar att arbeta med människor, för inom några år kommer du som potentiell nyanställning att mätas mycket mer intimt.

Vi pratar om framtiden, och den involverar inte rökare. Redan i dag ställs de mot väggen på ett helt annat sätt än för bara 15-20 år sedan.

Göteborg-Posten hade i veckan ett antal artiklar om hur rökare vägras anställning och hur företag agerar allt strängare mot personal som fortfarande inte har lyckats bryta med sitt missbruk.

Äcklig lukt och allmän ofräschhet är några självklara argument. De improduktiva rökpauserna ett annat. Risken för sjukdom ytterligare ett. Och det finns egentligen inget man kan säga om detta. För vilken arbetsgivare skulle föredra medarbetare som luktar illa, som arbetar mindre och som riskerar fler sjukdagar?

Jo, det finns faktiskt en.

Jag hittar den färgglada och påkostade platsannonsen i samma tidning som på nyhetsplats berättar om arbetsgivarnas antirökoffensiv. Rubriken lyder: "Skärpa, mod, ärlighet". Halva annonsen består av en fräsch ung tjej som ler in i kameran med den där energiska självsäkerheten som är så modern nu för tiden. I bakgrunden, lite suddiga, ser man andra unga energiska människor som ler och är lyckliga.

De är öppna, pålitliga och engagerade. De vill överträffa sina mål och söker lösningar i samarbete med andra. De har viljan och förmågan att arbeta självständigt och ta egna initiativ. De har en naturlig känsla för service. Det är därför de ser så lyckliga ut.

Företaget som söker fler sådana energiska och lyckliga människor mäter sin framgång med internationella mått. Företaget ställer höga krav, men utlovar full uppbackning av en stark och kunnig säljorganisation. Tillsammans med de lyckliga och energiska ska de ta fram en genomarbetad plan för de lyckliga och energiskas framtida utveckling.

Företagets mål är att vara "det mest framgångsrika, respekterade och socialt ansvarstagande globala konsumentvaruföretaget".

Oj oj oj, det var ord och inga visor! Vad kan detta handla om för godhjärtade riddare? Röda Korset, Läkare utan gränser, McDonalds eller någon annan välgörenhetsorganisation?

Nej, mina vänner: vi pratar om företaget som ägnar halva sin hemsida åt att berätta om hur farligt, ofräscht och omodernt det är att röka. Vi pratar om världens mest personlighetskluvna företag. Vi pratar om Philip Morris.

Anders Westgårdh

Följ ämnen i artikeln