Vi irrar i det doftlösa – och Ica bara cashar in

Varför är det inte roligt att handla mat?

Det kan vara en fobi eller en … depression … vet inte, eftersom jag har noll självkännedom. I vart fall har jag inte längre lust, att vandra runt i de utkylda mat-templen, i de jättestora kyl­skåpen fullproppade med själlös mat staplade i öds­liga gångar.

Det är som jag sugs in i en underlig känsla av isolering, där jag kryssar i ett tomrum av mat och letar efter något insvept i plåt, papper, glas ­eller plast.

Här finns inga dofter och inget i den stora kylen ens snuddar vid mina sinnen.

Ändå handlar det om mat.

Är inte mat kopplat till ­ kärlek, njutning, minnen och tillfredsställelse, till v ­ åra kanske mest djupt ­ liggande känslor och ­ behov?

Jag vet, att det handlar om ekonomi, transport och kylrum, att det ska staplas­ och lagras och att maten ska ­”hålla” i evigheter. Att det handlar om att slimma, att personal kostar pengar och att det är därför jag inte kan hitta någon att fråga var ­klotlamporna finns.

Men hon där – hon som kört ner huvudet bland fiskpinnarna i frysen, är ­inte det en ”personal”? Jag ­ropar: ”Vet du var klotlamporna finns?”

Hon tittar upp och jag ser hur jagad hon är. ”Ditåt”,­ ­säger hon och nickar mot några tusentals hyllmeter.

Jag inte ens höjer rösten.­ Nej, det går inte att ­tjafsa med någon som redan är gråtfärdig av stress och som dessutom har glänsande frost som sakta smälter i det ljusa håret.

Det går inte.

Man säger tack, skiter i klotlampan och ställer sig i kassakön. Men det är ­inte någon kassa-kö, det är en ”gör-det-själv-kö”. Här har du smält samman till ­både kund och personal och det är du som gör: köar, väger, knappar in varor, betalar och packar påse.

Men jag har fel och Ica-handlarna har alla rätt.

Det här tomma, öde och doftlösa ”gör-det-själv”-konceptet är en jätteaffär för Ica-handlarna. Enligt Svenska Dagbladets granskning ­tjänar flera Ica-handlare mer än till exempel cheferna på storbankerna.

De 20 Ica-butikerna med högst omsättning ger tillsammans en årlig aktieutdelning på cirka en kvarts ­miljard kronor till sina ­ ägare.

Det är 12 miljoner per ­butik och år.

Ja, nu vet du varför ­maten är så trist och varför du ­måste irra och köa och göra så många tjänster till din Ica-handlare.

Följ ämnen i artikeln