Försäkringsjättens agerande är ett större hot

Trygg-Hansa vill skydda varumärket.

Med bara ett halvår kvar till midsommar får julens evangelium utspela sig i Hamburgsund, en liten ort på den svenska västkusten strax söder om Camilla Läckbergs blodstänkta Fjällbacka.

800 invånare, en skyddad hamn och med tydliga rötter i fiske och sjöfart sedan minst tusen år till­baka. Kustfisket är än i dag en viktig näringsgren men just nu har SMHI utfärdat klass 2-varning för storm. Livet i Hamburgsund är inte alltid på en räkmacka.

Några av er kanske har varit där? I så fall har ni hälsats välkomna. En liten skylt i form av en livboj med texten ”Välkommen till Hamburgsund” finns på flera plats­er i samhället där sommargäster och båtfolk flerdubblar befolkningen under den korta tid av välsignelse vi kallar sommar.

Jag har själv sett skylten, och känt mig välkommen. Faktum är att en viktig del av min ungdom är förknippad med Hamburgsund och en vacker träbåt där vi drack mellanöl, åt räkor och kände oss nästan vuxna. Det är längesen nu, men minnet förbleknar aldrig.

Kanske är det därför jag blir så personligt förorättad när Hamburgsund nu tas i upptukt­else av Trygg-Hansa. Det stora försäkringsbolaget förbjuder det lilla kustsamhället att använda liv­bojen på sina skyltar. Det kallas varumärkesintrång på hotfull juridiska.

I dessa dagar tycks begreppet varumärke viktigare än både kärlek, rättvisa och medmänsklighet tillsammans. Det värderas i företagens balansräkningar och hanteras av särskilda direktörer som vakar över sina varumärken som kronjuveler. Och nu har alltså Trygg-Hansa upptäckt hotbilden i Hamburgsund, där samhälls­föreningen haft fräck­heten att utnyttja livbojen som symbol.

Höjden av fräckhet! Som om ett gammalt fiskeläge i Bohuslän skulle kunna förknippas med livbojen? Hur skulle det gå till? Den är ju försäkringsbolagets egendom.

Trygg-Hansa har hotat med rättsliga åtgärder. See you in court, feskarpôjkar!

Enligt tidningen Bohusläningen har försäkringsjätten inte vikt sig en tum under det år då förhandlingar har pågått. En varumärkespolis på Trygg-Hansa säger att man ”måste värna om sitt varumärke så att det inte utvattnas”.

Om man matar ut tillräckligt med rep kan livbojen rädda den nödställde. Eller så kan man hänga sig själv - genom att agera som en okänslig koloss utan varken hjärta eller hjärna.

Om det är någon som hotar Trygg-Hansas varumärke är det snarare de själva än in­vånarna i Hamburgsund.

The Fillmore #1

Jag och äldste sonen äntrar The Fillmore, men trots att han är 25 år gammal får han inte köpa öl i baren. Hans svenska körkort väger lätt som bevisföring. Det får bli cola när Los Lobos kliver upp på scen för att fira sitt 40-års­jubileum. Efter bara några låtar måste vi dock dra oss tillbaka till andra våningen. Stanken från den medelålders publikens obehindrade marijuana­rökning är närmast kvävande …

The Fillmore #2

Konsertpalatset The Fillmore i San Francisco är ett av rockmusikens stora landmärken. Här har alla portalfigur­er spelat. Historien sitter bokstavligen i väggarna i den vackra lokalen, och i baren The Poster Room kan man se sig yr på inramade affischer för klassiska spelningar.

Följ ämnen i artikeln