Recept mot valångest – låt slumpen avgöra

Till er som plågas av de miljoner val man tvingas göra numera – vårdval, skolval, apoteksval, val av elbolag, pensionssparande och dagens outfit – har jag ett förslag.

Att göra ett anti-val funkar inte, ty ”det är valfritt att välja”, som en moderat politiker en gång förklarade för mig. Även att välja bort, är ett val. Om man bara går till det närmsta apoteket så ratar man automatiskt de andra, med svängiga pillertrillarnamn som ”Apoteket shop”. Hur man än vänder sig, är man fast i valfrihetsträsket.

Därför är den enda verkliga motståndshandlingen att låta slumpen avgöra.

Helt enkelt singla slant.

Slå en tärning. Eller köra sten-sax-påse.

Som barn får man lära sig att krona vs klave är den bästa metoden för att avgöra vem som ska sitta fram eller bak i bilen, eller vem som får häva upp glass först till efterrätten.

Jag tror att slumpsamhället kan vara lösningen på fler av våra problem.

Ta skolvalet, till exempel.

Borgerliga politiker hävdar att bostadssegregationen är orsaken till att den svenska skolan har blivit mer ojämlik i dag.

Men vi som växte upp i kvarter långt från rikemansbarnen vet att det inte är sant. Vi har nämligen aldrig bott blandade. Skillnaden är att förr träffades vi trots segregationen, i klassrummet.

Jag började ettan i en förortsskola som låg mitt mellan två världar. Här gick vi som bodde i miljonprograms­husen, i likadana hyres­lägenheter med fönster mot gården. Men här hamnade också barnen från det fina villaområdet på andra sidan stora vägen. En av mina bästisar i klassen hade en rik pappa som var professor. En annan kom från en familj med missbruksproblem och socialbidrag.

Det var välfärdssamhället. Men det var också slumpen, som gjorde att tre sjuåringar möttes där i dess vindlingar. Våra föräldrar hade inte kryssat i på blanketter att vi skulle finna varandra där på den grusdammiga skolgården – men det gjorde vi ändå.

I dag har skolforskare kommit fram till att ett lotteri vore mer rättvist än dagens så kallade fria skolval.

Det är ingen dum tanke – att genom dragningar avgöra vilken skola ens ungar ska hamna i. Skraplotter skulle i alla fall skapa ett mer fungerande skolsystem än det vi har i dag.

Följ ämnen i artikeln