Nu tar de Ryanair till HD

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-26

Rune och Eva-Marie Brännström blev strandsatta i Bryssel

Flyget blev inställt och strandsatte Rune och Eva-Marie Brännström i Bryssel.

Fyra år senare står paret fortfarande utan ersättning och kampen mot Ryanair fortsätter – nu i Högsta domstolen.

– Vi kräver en bättre förklaring, säger Eva-Marie Brännström.

Drygt fyra år har gått sedan Rune och Eva-Marie Brännström fastnade i Bryssel. Flygningen med Ryanair ställdes in och hemresa kunde inte erbjudas förrän tre dagar senare.

– Vi skulle tillbaka till jobbet på måndagen och behövde komma hem. Dessutom fick vi ingen information om var vi skulle bo medan vi väntade eller om vi skulle ha fått någon ersättning för utgifterna. Det skulle ha blivit dyrare för oss att stanna, säger Eva-Marie Brännström.

Fick inget för utgifterna

Tillsammans med flera andra resenärer blev det tåg och taxi hem till Sverige. För detta fick Rune och Eva-Marie inte ett öre. Det enda Ryanair betalade var kostnaden för de oanvända flygbiljetterna.

Väl hemma satte paret igång en rättslig process mot flygbolaget. Tillsammans med Konsumentombudsmannen (KO) har de tagit fallet både till tingsrätten och hovrätten – utan fällande dom.

– Det här handlar inte om pengar eller ersättning. För oss och många andra är det viktigt att få veta vad som gäller, vilka rättigheter man har. Ute i Europa är domarna i de här fallen mycket mer konsumentvänliga, säger Eva-Marie Brännström.

Svårt med inställda flyg

Det man lutar sig mot är den så kallade Montrealkonventionen som säger att fördröjda avgångar ska ersättas. Men Runes och Eva-Maries flyg var inte fördröjt utan inställt, vilket försvårar ärendet.

– Som det är nu saknas rättspraxis i den här frågan och domstolarna dömer olika. Det ska inte vara någon skillnad om flyget är inställt eller försenat, säger Agneta Broberg, ställföreträdande KO.

Därför fortsätter nu tvisten i Högsta domstolen (HD) som först ska besluta om prövningstillstånd.

– Att ta detta ytterligare en instans är bara slöser med tid och pengar. Ryanair har handlat helt enligt lagen, vilket domstolen redan fastslagit. De europeiska lagstifningar vi har fungerar utmärkt och ger flygpassagerarna fullgott skydd, säger Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair.

Utredning krävs av HD

Men KO och paret Brännström håller inte med.

– Många som reser med lågprisflyg flyger för att det är billigt och de har inte marginalen att råka ut för de här utgifterna, därför känns det extra viktigt, säger Eva-Marie Brännström.

– Eftersom den här typen av ärenden är så pass vanliga behövs den här utredning. Dessutom handlar det om EU-lagstiftning, säger Agneta Broberg.

Tror du att HD kommer ta fallet?

– Ja, det tror jag.