Flygexperter: 10 råd om det värsta händer

Uppdaterad 2014-03-04 | Publicerad 2014-02-25

Viktigt hur man sitter och hur snabbt man agerar

Vid flygolyckan i Gottröra 1991 överlevde samtliga 129 personer ombord.

Många tror att man är helt chanslös vid en flygplanskrasch.

Men det finns många exempel på flygolyckor där passagerare har överlevt.

Huffington Post har frågat experter på flygsäkerhet vad man kan göra för att öka chanserna att överleva.

Det har gjorts många tester på hur man ökar möjligheterna att överleva vid en flygolycka. 2012 provstörtades en Boeing 727 med avancerade kraschtestdockor ombord i den mexikanska öknen. Då visade det sig bland annat att det är säkrare att sitta i den bakre delen av planet, och att det är viktigt att man har bältet på och sitter i rätt position vid kraschen (den docka som gjorde det ”överlevde”).

Huffington Post har listat experternas tips:

Behåll skor och strumpor på

Det kan vara frestande att sparka av sig skorna under en långflygning. Men det är faktiskt säkrare att behålla dem på. Om planet måste evakueras har du mycket större möjlighet att ta dig fram över eventuella vassa föremål och eld om du har på dig skor.

Öva på att knäppa upp säkerhetsbältet

Det kan låta som en fånig instruktion, men i en nödsituation är det lätt att gripas av panik och faktiskt glömma hur man knäpper upp bältet. The British Flight Safety Awareness Course skriver följande i sina instruktioner: "Det handlar om muskelminne. När folk får panik kan de få för sig att de befinner sig i bilen och försöker trycka på en knapp för att få av bältet, istället för att lyfta på spännet".

Ha en plan (och en plan B)

När du har satt dig ner, räkna antalet rader mellan dig och närmsta nödutgång. Om du behöver ta dig ut i mörker eller dålig sikt kommer du att kunna känna dig fram om du vet exakt hur många säten som är mellan dig och utgången. Titta i säkerhetsbroschyren. Nödutgångarna öppnas på olika sätt i olika plan och du ska veta hur din närmsta utgång öppnas.

Kolla också efter en andra och tredje väg ut, om din närmsta nödutgång skulle vara blockerad.

Vid katastrof – vänta inte på instruktioner

Visst, om personalen ombord ger omedelbara instruktioner – följ dem. Men vid en flygkrasch kan det uppstå förvirring, och det kanske inte finns någon som säger åt dig hur du ska göra. Enligt Ben Sherwood, författare till boken ”The Survivors Club: The Secrets and Science That Could Save Your Life” reagerar 80% med passivitet vid en katastrof.

Så sitt inte och vänta på hjälp – ta dig ut så fort du kan, och försök hjälpa medpassagerare som inte agerar.

Sätt dig i rätt ställning

Studier av flygolyckor visar att rätt ställning vid kraschen är avgörande för överlevnad. Enligt den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA ska man göra så här:

Återvänd till ditt säte och se till att ryggstödet är uppfällt. Vila huvud och bröstkorg mot benen och håll om ben eller anklar. Ansiktet ska vara nedåt i knäet, inte vänt åt sidan. Är det så tätt mellan sätena att du inte kan lägga huvudet i knäet – placera då istället huvudet mot sätet framför. Lägg din starkaste hand (oftast höger för högerhänta, vänster för vänsterhänta) på bakhuvudet, och den andra handen över.

Fötter och knän ska placeras ihop, med fötterna platt mot golvet. Det är viktigt att fötterna placeras längre bak än knäna, eftersom benen annars kan flyga framåt och skadas på sätet framför.

Lämna kvar tillhörigheter

Enligt en rapport från NTSB omkommer många i bränder efter olyckan, inte av skadorna de får under själva kraschen. Tiden du lägger på att försöka komma åt din handväska kan göra skillnad mellan liv och död. Att försöka få med sig bagage ut genom nödutgången försvårar också för andra att komma ut.

Klä dig rätt

Undvik att flyga med kläder i extremt brännbart material, som polyester och nylon. Satsa på naturfibrer som bomull eller ull. Och lämna flip flops och klackar i bagaget. Klackar kan göra hål i räddningsrutschkanan och flip flops ramlar lätt av.

Var alert under de här 11 minuterna

Ben Sherwood menar att 80 % av alla flygolyckor sker under de första tre minuterna efter start och under de åtta minuterna innan landning. Försök att vara lite extra fokuserad då.

Välj en plats vid gången, inom fem rader från en nödutgång

Passagerare som sitter fem rader eller färre från en nödutgång har större chans att överleva en flygkrasch, säger flygsäkerhetsexperten Ed Galea. Efter att ha studerat sittplatserna från över 100 flygolyckor, har Galea också konstaterat att de som sitter vid gången klarar sig bättre. Det tar ungefär 90 sekunder för en eld att sprida sig genom kabinen – så det gäller att komma ut så fort som möjligt.

Ta dig bort från vraket – men inte för långt

När du har lämnat planet – stanna inte utanför. Ta dig så långt bort att du inte skadas av en eld, en explosion eller farlig rök. Men ge dig inte iväg för långt. Räddningspersonalen kommer att leta efter överlevare nära planet och om du är skadad är det viktigt att du får hjälp så fort som möjligt.

Följ ämnen i artikeln