Dog ”för tidigt” – ingen ersättning från Ryanair

Uppdaterad 2018-07-12 | Publicerad 2014-11-20

Trebarnsfamiljen skulle flyga och hälsa på barnens sjuka morfar i Polen.

Tyvärr avled morfar innan de hann göra resan.

Men han dog för tidigt, enligt flygbolaget Ryanair, som bara betalar tillbaka biljettpengarna om någon dör inom 28 dagar före den planerade resan.

Familjen Broom i den brittiska staden Poole – pappa Tony, mamma Justyna och tre barn – hann inte iväg på sin planerade resa till Justynas pappa i Polen.

Flygresan var bokad med Ryanair, men när Tony Broom kontaktade dem för att ändra datumen på biljetterna så de istället kunde flyga ner till begravningen, fick han veta att det skulle kosta familjen 1280 brittiska pund – över 15000 kronor –  att ändra biljetterna, enligt ett uttalande i tidningen Bournemouth Echo.

Ryanair hävdar dock att den summan är fel och att de aldrig blivit kontaktade av Tony Broom.

”Att ändra biljetterna från Stanstead till Bydgoszcz skulle kosta totalt 70 pund per person, enkel resa", skriver Ryanairs kommunikationsdirektör Ronan O´Keeffe i ett mejl.

Vilket skulle betyda att kostnaden för hela familjen, tur och retur, skulle ha blivit 700 pund, det vill säga cirka 8500 kronor.

Fick ta bilen till Polen

För dyrt, tyckte Tony Broom, och bad därför Ryanair istället betala tillbaka biljetterna, med hänvisning till svärfaderns död, och gav dem även en kopia på dödsattesten som de föreslagit.

Men, svärfadern i Polen förlorade kampen mot sin cancer "för tidigt", menade Ryanair och nekade familjen återbetalningen. Enligt flygbolagets policy måste dödsfall ske 28 dagar inom det planerade avresedatumet för att de ska betala tillbaka pengarna för biljetten.

Familjen, som valde att ta bilen till begravningen i Polen, försökte i två månader få Ryanair att backa, utan framgång.

Har hänt förr

Men när de så småningom beklagade sig över bolagets brist på medkänsla i lokaltidningen Bournemouth Echo så fick de till slut en "kredit" på några hundra pund, att användas vid framtida flygresor.

– Det är helt ologiskt, säger Tony Broom till tidningen. De flög planet till Polen med våra tomma platser, och SEN gav de oss pengarna tillbaka. Hade de löst det för två månader sedan hade alla tjänat på det.

Det här är inte första gången passagerare eller anhöriga avlidigt "för tidigt" och därför tvingats till tidsödande, utdragna bråk med Ryanair för att få pengarna tillbaka. Resa berättade till exempel förra året om brittiska Beryl Parsons, 78, som aldrig hann åka på sin drömsemester till Kanarieöarna, men som också enligt Ryanair avled vid fle tidpunkt.

Följ ämnen i artikeln