Ryanairs vd: ”Jag borde varit snällare”

Publicerad 2015-03-04

O´Leary erkänner: ”Har varit ett arsel”

Michael O´Leary har tänkt om sedan han insett att man kan tjäna miljarder även om man blir lite snällare.

Ryanair fortsätter sin charmoffensiv och lovar nu ännu fler sänkta avgifter och dessutom rymligare säten och bättre mat ombord.

Och efter 30 långa år tillstår lågprisbolagets vd Michael O´Leary:

– Hade jag vetat att det skulle vara så lönsamt att bli snällare mot kunderna, hade jag blivit det för flera år sedan. Men bättre sent än aldrig.

Efter alla år där Ryanair byggt upp ett grundmurat rykte av att vara både hårt och oartigt mot passagerarna kom den nya policyn som en smärre sensation för ungefär ett år sedan.

Nu spär man alltså på med ytterligare locktoner till kunderna, den här gången i form av åtta löften med passagerarnas välbefinnande i centrum.

O´Leary har tidigare inte dragit sig för att öppet förolämpa bolagets passagerare.

Kunder som glömt att själva printa sina boardingkort kallade han en gång för ”idioter  som förtjänade böter på 60 pund” (mer än vad själva resan kostade).

Kontroversiella förslag

Passagerare som i efterhand klagat över något och krävt ekonomisk kompensation möttes allt som oftast av en ”dra-åt-helvete-attityd.”

Nya och ständigt fler avgifter retade också gallfeber på konsumenter som såg rött när Ryanair-vd:n deklarerade att det är slöseri med tre toaletter ombord på en 737:a som bara flyger inom Europa. Han föreslog att två skulle bort och ersättas med sex passagerarstolar plus att varje toabesök skulle kosta 5 pund. Ett annat av hans förslag: ståplatser ombord!

”Vinnande strategi”

Michael O´Leary har varit en omstridd ledare för det irländska lågprisbolaget i närmare tjugo år, ända sedan hans kollega Tony Ryan, som var med om att grunda bolaget och sätta konceptet som ritade om den europeiska flygkartan, gick bort.

– Det vi ofta bråkade om var min vilja att göra Ryanair till Europas billigaste flygbolag medan Tony ville att det skulle bli Europas mest älskade, säger Michael O´Leary till Mail Online.

O´Leary erkänner nu att Tony Ryan kan ha haft rätt.

– Att vara trevlig mot våra kunder är en vinnande strategi, säger han till Mail Online om Ryanairs stora vinstskutt i fjol, plus 32 procent.

Orsakade twitter-storm

Men när han i höstas skulle inleda den nya charmoffensiven gick det inte riktigt som planerat.

På Twitter lade han ut en bild på sig själv klädd som en leprechaun - en sorts pyssling enligt irländsk folktro och som gillar att djävlas med folk - innan han satte sig för att invänta reaktionerna.

Det blev en Twitter-storm där den kaxige vd:n gång på gång kallades för ”arsel” eller ”päron”.

– Hej, kalla mig inte för päron. Pudding skulle passa bättre. Jag är ett arsel, men de gillar mig fortfarande, svarade O´Leary en twittrare.

Frågan är hur Ryanairs åtta nya budord och löften till passagerarnas fromma kommer att påverka det bolag som i år firar 30-årsjubileum.

Nu när den illvillige pysslingen Michael O´Leary dessutom lovat att bli snäll...

Följ ämnen i artikeln