Eastjet får hård kritik från resenärer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-26

Chefen: Man kan inte kräva samma service som med Thai

Lågprisbolaget Eastjet gör sedan i december reklam för direktflyg från Stockholm till Bangkok för under 5000 kronor.

Nu vittnar passagerare om bristande säkerhet, dryga förseningar och mellanlandningar.

-Aldrig mera Eastjet, säger Yvonne Söderberg från Dalarna efter sin flygresa med bolaget i början på året.

Bangkok lockar många.

Yvonne Söderberg beskriver resan den 1 januari mellan Sverige och Thailand som fruktansvärt jobbig. Passagerare var berusade och bagaget fick ligga fritt på golvet inne i flygplanskabinen.

-Säkerhetsmässigt är det fruktansvärt, säger hon.

Flygresan till Thailand försenades med 2,5 timmar. Hemresan från Bangkok var hela 7,5 timmar försenad. När de väl kom iväg fick de dessutom mellanlanda i Pakistan.

-Jag har ingen aning om vad de gjorde där, någon information fick vi inte, säger Yvonne Söderberg.

"Barnsjukdomar"

Robert Peric är vd på arrangören Eastjet.

Varför mellanlandar ni när ni annonserar om direktflyg?

-Det ska inte vara så. Men ungefär hälften av planen har mellanlandat för att tanka. Värmen i Bangkok mitt på dagen gör att man inte kan starta med fulltankat plan.

Varför lyfter ni sällan i tid?

-Barnsjukdomar, både i Bangkok och på Arlanda. Förra veckan pratade vi med flygbolaget Thai Orient och nu är tidtabellen ändrad.

Bagage i mittgången kan Robert Peric inte yttra sig om. Det, precis som otextade filmer, trasiga hörlurar, brist på kartskärmar och andra klagommål från passagerarna, är flygbolagets ansvar säger han.

-Man kan inte kräva att man får samma standard som när man reser med Thai. Det skiljer ju 10000 kronor på biljettpriset.

Nina Marjavaara

Följ ämnen i artikeln