Massiv kritik mot id-kontroller

Publicerad 2015-12-10

Flyktingkrisen. De trafikoperatörer som ska utföra id-kontroller på tåg och bussar anser att de får ta på sig ett orimligt myndighetsansvar. Utöver att kontrollera giltig biljett, ska de efter nyår också kunna neka flyktingar att resa till Sverige.

Regeringen vill att tåg-, buss- och färjebolag från den 4 januari ska utföra id-kontroller innan resenärerna får gå ombord. Regeringen hoppas att det ska minska antalet asylsökande som kommer via Öresundsbron. De flyktingar som inte har fotolegitimation får stanna kvar i Danmark.

– Vi tycker inte att det är vår uppgift att ta på oss ett myndighetsansvar och neka en person med giltigt färdbevis att åka in i Sverige. Det borde gå att samordna med det som polisen redan gör i dag, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Facket håller med

Samma uppfattning har Per-Ola Fällman, ombudsman på fackförbundet Seko. Han håller inte med migrationsminister Morgan Johansson (S) som sagt att den som klarar av att sköta biljettkontroller också bör klara av att kontrollera id-handlingar.

– Det krävs utbildning för att avgöra om en id-handling är korrekt eller inte. Det är orimligt att få utbildning på så kort tid som till den 4 januari. Dessutom är det en myndighetsuppgift, säger Per-Ola Fällman.

När trafikoperatörer och organisationer träffade riksdagens trafikutskott radade de upp svårhanterliga och potentiellt våldsamma situationer som personalen kan hamna i. Vad gör de om inte alla i en familj har id-handlingar? Eller om en ung tjej, oavsett om hon är flykting eller svensk medborgare, saknar id?

Kostar miljoner

Resenärerna får räkna med förseningar och bök när kontrollerna införs. Om även Danmark inför gräns- och id-kontroller, vilket är på gång, kan det bli fyra kontroller på den korta sträckan över bron.

De direkta kostnaderna för Skånetrafiken för lägre biljettintäkter och inhyrning av vaktbolag beräknas till 50-80 miljoner kronor om kontrollerna genomförs under sex månader. Men kostnaderna kan bli ännu högre.

Om lagen antas av riksdagen i nästa vecka kommer regeringen att utveckla detaljerna i en särskild förordning.

– Min förhoppning är att regeringen tar hänsyn till att det här inte får förstöra för kollektivtrafiken, säger Karin Svensson Smith (MP), trafikutskottets ordförande, själv från Skåne, och kritisk till förslaget.

TT