USA:s stora shoppingdag på dekis

Uppdaterad 2018-11-23 | Publicerad 2015-11-26

Ekonomi. Startskottet för USA:s julhandel smäller av som vanligt på den amerikanska klämdagen Black Friday. Nytt rekord, hoppas handeln, trots att den stora shoppingdagens betydelse sedan flera år minskar.

Svenska kedjor har med en störtflod av reor desperat försökt föra in den amerikanska shoppingdagen Black Friday i den svenska kalendern. I USA, varifrån traditionen kommer, är det lite tvärtom.

Det väntas fortfarande en urladdning av jippon och reor, med ringlande köer, vassa armbågar och trängsel på Black Friday. NRF, detaljhandelns branschorganisation i USA, räknar med att 136 miljoner amerikaner ger sig ut och shoppar under långhelgen, i butiker eller online. Det motsvarar 59 procent av landets konsumenter och skulle innebära en ökning från fjolårets 134 miljoner.

På internet

Men även om de 136 miljonerna som ger sig ut och shoppar också antas spendera lite mer per person än i fjol har mönstret varit tydligt på senare år. Vintersäsongens köpfest har smetas ut över allt fler dagar och flyttar allt mer till internet. Andelen näthandel under årets totala julhandel i USA antas uppgå till nästan hälften, 46 procent, upp från 44 procent i fjol.

De nya konsumtionsvanorna kan bli en liten kalldusch för handlarna, enligt Matthias Bruér, ekonom på SEB med fokus på USA.

– Betydelsen av de här handelsdagarna har blivit mindre och mindre på senare år. Handeln sker alltmer på internet och många skjuter fram konsumtionen till januari, med presentkort och sådant, säger han.

Efterfrågan eldas på

Fast han tror inte minskad Black Friday-försäljning innebär ett bakslag för hela vintersäsongen. Ett kraftigt nedtryckt bensinpris, en i grunden stärkt arbetsmarknad där lönerna har börjat stiga snabbare och mer gynnsamma kreditvillkor - inte minst för konsumenter - eldar på efterfrågan.

– Alla bitar är på plats, säger Bruér.

Ökad oro för terrordåd och den väntade räntehöjningen från USA:s centralbank Federal Reserve (Fed) i december, den första på nästan tio år, kan skrämma bort en del konsumenter.

– Det skulle kunna vara en faktor. Men marknaden verkar just nu ta det där med ro.

TT

Följ ämnen i artikeln