Hård kritik mot dyra vägbyggen

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2010-12-19

Stockholm. Svenska vägbyggen blir mycket dyrare än nödvändigt, därför att Trafikverket inte har koll på kostnaderna. Därmed används också skattepengar på ett felaktigt sätt.

Kritiken kommer från Riksrevisionen, som granskat väginvesteringarna och nu rekommenderar Trafikverket att förbättra sina metoder.

Revisorerna konstaterar bland annat att mellan 2000 och 2009 ökade priserna i vägbranschen med 20 procentenheter mer än i övriga ekonomin.

Under 2010 finns 9,6 miljarder kronor avsatta för investeringar i regionala och nationella vägar. Det motsvarar ungefär en fjärdedel av vad hela försvaret kostar. När man läser Riksrevisionens rapport verkar det vara stor risk för att staten inte kommer att få vad planerat för när summeringen en gång görs.

För ser man på historien visar den att förutom den extremt höga kostnadsutvecklingen inom vägbranschen - 35 procent mot 15 procent i resten av ekonomin - så ökade kostnaderna för väginvesteringarna 2005-2009 dessutom med i genomsnitt 8-18 procent.

Det får revisionerna att dra slutsatsen att regeringen och Vägverket (från den 1 april 2010 Trafikverket) "inte har gjort tillräckligt för att säkerställa en god kostnadskontroll" och att Vägverkets redovisning av kostnadsutvecklingen i årsredovisningarna 2005-2009 "är missvisande och icke-transparent".

Viktiga förklaringar till att Trafikverket inte får vad det borde när det köper investeringar av de stora byggbolagen och att kostnaderna skenar är enligt Riksrevisionen branschens bristande konkurrens, låga effektivitet, låga innovationsgrad tillsammans med ökande råvarupriser.

Och med staten som en dominerande beställare - Trafikverket står med sina 30 miljarder kronor per år för cirka en tredjedel av hela anläggningsmarknaden - så ökar branschens möjligheter att vältra över kostnadsökningar på skattebetalarna i stället för att möta dem med rationaliseringar och effektivitetshöjningar.

Samtidigt har de svenska entreprenörerna blivit färre men större, även om detta enligt revisorerna under senare år till viss del uppvägts av att flera upphandlingar från Vägverket och Banverket gått till några stora utländska bolag.

TT

Följ ämnen i artikeln