Färgat förbud mot smutsiga bilar i Paris

Publicerad 2017-01-24

Frankrike. Flera europeiska städer har på senare tid försökt bromsa avgasproblemen. Frankrike har infört färgkodade klistermärken som visar hur miljöfarlig bilen är. Nu är också äldre bensin- och dieselbilar förbjudna i Paris och Lyon.

Myndigheterna i Paris har försökt minska trafiken genom att vissa dagar bara tillåta bilar med jämn slutsiffra köra i staden, andra dagar bara de med ojämn. När avgasproblemen har varit extra stora har kollektivtrafiken varit gratis och parkeringsavgifterna höjts, men inga åtgärder har hittills minskat problemen i någon större utsträckning.

Även utländska bilar

Sedan några dagar tillbaka gäller ett system som kallas Crit'air, med krav på att alla bilar i Frankrike ska ha ett klistermärke på vindrutan som visar hur mycket miljögifter motorn släpper ut. Och utländska bilister slipper inte undan - den som vill köra i Frankrike med ett fordon registrerat på annat håll måste också ha ett märke från den 1 mars, vilket kan beställas från franska myndigheter från den 1 februari.

Elbilar får ett grönt märke. Sedan används flera steg med färger och siffror, från lila (1) för de minst smutsiga, med bränslen som bensin och gas, till grått (5) för de mest förorenande dieslarna.

Redan nu är alla bilar med grått märke, registrerade mellan januari 1997 och december 2000, förbjudna i Paris. Det handlar om 6 procent av Frankrikes 32 miljoner bilar. Borgmästaren Anne Hidalgo kämpar för att förbudet även ska gälla alla med brunt märke. Så är det redan i Lyon, vilket ökar andelen av den franska bilflottan till 20 procent.

Går snabbt fram

Bilar som registrerats före 1997, 9 procent av Frankrikes bilpark, kan inte ens beställa ett klistermärke och blir på så sätt automatiskt förbjudna. Det gäller både diesel och bensin, skriver den brittiska parkeringssajten APH.

Paris går därmed väldigt snabbt fram, efter att så sent som i december tillsammans med Mexico City, Madrid och Aten ha lovat att förbjuda dieselfordon senast år 2025. Hidalgo var drivande bakom det löftet, som kom under en global borgmästarkonferens i Mexiko.

Enligt myndigheterna i Paris kommer klistermärkena att göra det lätt för polisen att övervaka förbudet.

Problemet med dieselmotorernas utsläpp av kväveoxider och partiklar blir mycket påtagligt när det uppstår meterologiska "lock" över städerna. Utsläppen retar slemhinnor och ögon och är extra besvärliga för människor med andningsproblem som till exempel astma.

TT

Följ ämnen i artikeln