Inställningarna kan avgöra på Ullevi

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-24

”Man får bara det rätta svaren under tävling”

Bortförklaring nummer ett inom speedway: Jag fick inte till inställningarna.

Hur svårt är det egentligen att få till dessa inställningar?

– Mycket svårt. Man får bara det rätta svaren under tävling, säger Michael Blixt som sköter VM-föraren Andreas Jonssons motorer.

Inom alla sporter finns det bortförklaringar. Speedwayförare har inställningarna som sitt mantra. Det går inte en tävling utan att de diskuteras.

För att reda ut begreppen talade TT med Michael Blixt. Han har själv varit aktiv (SM-silver 1989 som bäst) och har konstruerat den förgasare som 90 procent av alla i VM-serien använder och gör dessutom kamaxlar.

Mycket att fixa

Till tävlingen på Ullevi har Blixt gjort i ordning tre motorer till VM-föraren Andreas Jonsson. Han har framför allt ändrat fyra saker i motorerna för att de ska passa Ullevis långa bana: hur kanalerna är vinklade och utformade, hur kamaxeln är inställd, viktfördelningen i motorn och kompressionen.

– Jag försöker komma så rätt som möjligt med den information jag har. Sen kan Andreas och hans mekaniker ställa tändningen, byta drev (tre-fyra alternativ) och munstycke (upp till åtta alternativ) i förgasaren samt ändra cykelns längd på plats beroende på hur fästet i banan är, säger Blixt.

– Komma helt rätt är mycket svårt, vi träffade väldigt bra i Tyskland i fjol när Andreas vann. Men helt optimalt har det aldrig varit, fortsätter Blixt.

Ullevis bana mäter 418 meter och är den längsta banan i VM-serien. Men räknat i hästkrafter skiljer det inte så mycket mot exempelvis Målilla, den andra svenska VM-banan, som är 100 meter kortare.

Tre hästkrafter kanske. Man ändrar mer på karaktären, när effekten ska komma och hur vridmomentet är. Samtidigt är Andreas och jag överens om att inte ändra för mycket. Det är mycket viktigt att Andreas känner sig bekväm och att cykeln är så lika från start hela tiden.

Ont om tid

Eftersom speedwayförare tävlar flera dagar i veckan i olika länder finns minimalt med tid för tester. Men Blixt tror inte fler tester skulle förbättra resultaten och förenkla inställningarna i framtiden.

– Nej, det är svårt. Bygger man nya grejer fungerar kanske en av tio och på träning är det svårt att få de svar man vill, det får man bara på tävling. Man kan köra motorer i bromsbänk och göra datorsimuleringar och annat, men nej, det hjälper inte mycket. Jag tror heller inte det skulle bli enklare om vi fick använda elektronik.

Sune Karlsson/TT

Följ ämnen i artikeln