Attack mot Ekström: Är det största arslet

Publicerad 2016-06-30

”Vet inte hur han hanterar en DTM-bil”

Mattias Ekström

Mattias Ekström satsade allt, men körde både sig själv och motståndarna av banan.

Därför attackeras han hårt av Christian Vietoris.

– Ekström är det största arslet, det är helt otroligt.

Incidenten inträffade under DTM-loppet i söndagens, Christian Vietoris ledde loppet medan Ekström som var trea försökte köra om Robert Wickens på andraplats. Svensken gjorde en miss vid inbromsningen vilket ledde till att han körde in i både Wickens och Vietoris. Vietoris förlorade segern och slutade nia samtidigt som Wickens bröt och tappade ledningen i mästerskapet.

– Ekström är det största arslet, det är helt otroligt. Vi kör om platserna ett, två och tre. Han springer omkring som en svärmordsdröm i depån, medan kör han allt och alla av banan och har dessutom mage att snacka om det. Han ska stanna där han är. Jag vill inte se honom, säger Vietoris till TV-kanalen ARD.

- I grund och botten är jag beredd att ta emot en ursäkt om den är ärlig, men han kommer in med ett sort leende i ansiktet och dansar omkring framför mig i depån och det kan jag inte ta på allvar.

Kan inte hantera en DTM-bil

Flera dagar efter incidenten är han fortfarande irriterad på svensken som har kört mer än 15 säsonger i DTM och vunnit två titlar:

– Det går inte att uppföra sig så som Eki gjorde där, säger han.

– Jag har haft tid att läsa igenom flera artiklar efteråt och sett vad han har sagt och jag hoppas att han inte tror på allt det som han har sagt, annars blir det väldigt farligt för de övriga 23 förarna på banan nästa lopp. Uppenbarligen vet han inte längre hur man hanterar en DTM-bil.

Vietoris måste böta närmare 30000 kr för sitt vredesutbrott och Ekström flyttas tillbaka tre platser i starten av nästa DTM-race.

- Det finns väl bättre ord att säga än det och hans ordval säger väl egentligen mer om honom än om mig, säger Ekström till Sportbladet.

– Jag har alltid sagt vad jag tycker och tänkte, men som sagt man bör väl undvika vissa ordval och tecken. Om vi som sport ska nå en bred publik så måste vi ha någonting som lockar fansen även mellan loppen och jag tycker väl egentligen att det är kul att det är fler som vågar stå för sina åsikter. De senaste åren har biltillverkarna varit tydliga med att vi hellre ska tiga än tala, men det har blivit mer frispråkigt och det är ju så att ingen bryr sig om ifall vi bara kör bil nio helger om året, det måste hända någonting vid sidan av banan också. DTM får mycket uppmärksamhet och det tycker jag är bra.

Dåliga regler

Samtidigt anser han på det nya reglementet i DTM som gör att alla bilar är ungefär lika snabba.

– Är du snabb i kvalet får du extra vikt för arrangören vill att alla bilar ska vara lika snabba och du vet ju själv, om alla kör i 70 km i timmen och fyra man i bredd kommer till en rondell så kan det bara sluta på ett sätt.

Mattias Ekströmkör både DTM och VM i rallycross, där han leder mästerskapet. I helgen ska han försvara sin position när det är dags för Sveriges VM-deltävling.