”Jag är chockad – nu räcker det”

Publicerad 2020-04-30

Peter Ljung.

De vill sänka förarnas lön med över 50 procent.

Det vägrar danske stjärnan Nicki Pedersen och svenske Peter Ljung att gå med på.

– Det ger ingenting, säger Vetlanda-föraren till Sportbladet.

Polska ligan i speedway kräver att förarna ska stanna i landet under hela säsongen, och att de ska mer än halvera lönen. Peter Ljung, som i Sverige representerar Vetlanda i elitserien och Griparna i allsvenskan, kommer inte att acceptera förslaget och därmed inte köra för Unia Tarnów i Ekstraliga den här säsongen.

– Det är inte lönt att göra det, det skulle inte ens bli breakeven om jag tog den dealen. Det handlar inte om girighet, kostnaderna är alldeles för stora. Hade det varit lukrativt finansiellt hade jag tänkt om, men det här är både ekonomiskt dåligt och det skulle bli en taskig livssituation, säger Peter Ljung till Sportbladet och fortsätter.

– Förhoppningen är ju att det ska komma igång här i Sverige, det är ju en annan aspekt för man vill inte bli låst där nere.

Hur är möjligheten att hitta en annan liga?

– Vet inte, jag får omprioritera lite. Danmark skulle kunna vara ett alternativ.

Rasar

Även den danske stjärnan Nicki Pedersen, som skulle ha kört för GKM Grudziadz i Polen, vägrar att skriva på det nya erbjudandet.

– Jag är chockad, mållös – det räcker nu, i speedway har vi stora utgifter för utrustning, anställd personal och annat. Förbundet kommer bara att gå sin egen väg, det har inget med pengarna att göra men man kan inte bara stryka ett kontrakt och be dig gå ner över 50 procent i lön, säger Nicki Pedersen till danska TV2.

Pedersen.

Fredrik Lindgren, som tillhör Włókniarz Częstochowa i Ekstraliga, har under torsdagen kommit överens med klubben om ett nytt kontrakt. Han kommer därmed stanna i Polen under hela säsongen.

– Jag har legat i förhandling om hur mycket lönesänkning jag skulle göra och lite andra saker som jag behöver få ordning på, säger Fredrik Lindgren.

Vad är det för andra saker?

– Om min fru och hund får följa med, och det får de göra. Till en början måste vi sätta oss i karantän i två veckor och klubben ska hjälpa till att hitta en lägenhet.

Tester kommer att genomföras på alla förare och mekaniker för att säkerställa att de inte bär coronaviruset, och om samtliga är friska kan träning på bana inledas 29 maj. Seriestarten för Ekstraliga, som är världens bästa, är tänkt till tolfte juni.

Hur blir det med lagkamrater? Har några tackat nej till nya förslaget?

– Tre juniorer är klara, och samtidigt som mig kom även dansken Leon Madsen och polacken Paweł Przedpelski överens med klubben. Så det är två förare till som ska in.

Jason Doyle, Australien, och Rune Holta, Norge, tillhör också Włókniarz Częstochowa men har än så länge inte tackat ja till nya löneförslaget.