Däckbytet sänkte Björk i första racet

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-08

KÅGERÖD. Med Thed Björk i pole position bredvid Robert Dahlgren var det upplagt för en tuff kamp om förstaplatsen mellan rivalerna.

Då gick Richard Göransson och vann första STCC-racet på ett svårkört Ring Knutstorp.

Största anledningen: Han behöll slicksen på när Thed Björk chansade på ett byte.

- Det var för stor risk att byta, säger Göransson efter segern.

Följ ämnen
Motorsport

Inför det första racet på Ring Knutsorp var däckvalet den stora depåsnackisen hos teamen.

Astfalten hade delvis hunnit torka upp efter regnet som fallit.

Men var det tillräckligt torrt för att köra på slicks? Och vad händer om det kommer en skur mitt under racet?

Valet föll på slicks och starten gick.

Thed Björk behöll ledningen in första kurvan och Göransson körde snabbt upp sig till andraplatsen.

Sedan tog det inte lång stund innan det small.

Dåligt däckbyte

Janne "Flash" Nilsson och Tommy Rustad körde ihop och norrmannen åkte av banan med rejält kraschad bil.

Händelsen kom att avgöra utgången av loppet.

När safety car kom ut på banan bestämde sig Thed Björk och "Flash" för att gå in i depån och byta till regndäck.

När heatet återupptogs igen hade konkurrenterna passerat en efter en.

Även om det sedan kom lite nederbörd visade det sig att däckbytet var ett dåligt val.

Thed Björk slutade tia i sin BMW och teamkompisen "Flash" blev tolva.

”Kaos att starta åtta”

I toppen körde Richard Göransson starkt från start till mål och vann före Robert Dahlgren och Patrik Olsson.

- Det var grymt svåra förhållanden. Att sitta och köra racerbil med slicks i regn är svårt. Och sen när saftety car åkte av hade däcken tappat temperaturen. Det var sjukt svårt där ute, men vi tog rätt beslut, gjorde ett bra jobb och det blev en skön seger, säger Göransson.

Även Robert Dahlgren var tacksam för Flash Engineering-teamets beslut att gå in i depån.

- Det är bara att tacka och ta emot.

Andra racet startar 15.30.

Göransson är sugen på ännu en bra placering.

- Att starta åtta är alltid kaos. Det kommer att bli kaos igen. Sist var det Ekblom som åkte extremt långsamt som jag fick flytta på. Det handlar om att komma igenom första varvet och sen se vad man kan komma upp, säger han.

Följ ämnen i artikeln