Svenska tv-kriget om PL-stjärnorna

Publicerad 2015-07-10

Först OS – nu vill Discovery sno åt sig fler rättigheter

Den lockar miljontals ­tittare varje år.

Nu slåss tre svenska mediejättar om rättig­heterna till världens mest populära liga.

– Premier League är en fantastisk liga, säger Dan Panas, presschef på ­Discovery Networks ­Sweden.

Följ ämnen
OSÄKER T Viasats rättigheter till Premier League ­löper ut 2016. Därefter är det i nuläget oklart i vilken kanal man kommer att kunna se Eden Hazard, Nemanja Matic och övriga stjärnor.

RANKNING: Bästa kommentatorerna och experterna

Fram till 2010 kunde C Mores tittare njuta av ­Premier League i sina tv-­apparater. Sedan klev Viasat – som ägs av MTG – in och köpte upp rättigheterna. En affär som enligt uppgift gick loss på runt 140 miljoner ­euro, alltså cirka 1,5 miljarder kronor.

Nu kan det bli ett nytt maktskifte.

Discovery sugna

Viasats rättigheter löper ut efter nästa säsong och ­enligt Sportbladets upp­gifter är storsatsande Discovery Networks ­Sweden angeläget om att blåsa sina konkurrenter på den eftertraktade ligan, vars rättigheter nu stigit till en bra bit över två miljarder kronor.

– Vi räknar på alla intressanta rättigheter. Och ­Premier League är en ­fantastisk liga, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sweden.

Kan du avslöja om ni ­tittar på just den rättig­heten?

– Vi räknar på alla intressanta rättigheter. Mer än så kan jag inte kommentera.

Du kan inte säga om ni är sugna på Premier ­League?

– Som sagt, jag kan inte kommentera mer än så, ­säger Dan Panas.

Satsar rejält

2013 köpte mediejätten Discovery SBS nordiska ­kanaler – en jätteaffär på drygt 10 miljarder kronor, enligt Sportbladets upp­gifter, och ett stort förvärv inom nordisk tv.

Och som en av världens vinstrikaste mediekon­cerner har Discovery Networks ­Sweden (tidigare SBS Discovery) satsat ­rejält.

Inte nog med att man ­värvat profiler som Karin Frick, Niklas Jarelind och Hasse Backe, man har även lag beslag på flera attraktiva­ rättigheter såsom Europa­ League och EM-kvalet i fotboll.

”Väldigt populär”

Nu rustar man alltså, ­enligt Sportbladets källor, för nästa steg: Premier ­League.

Men även C More och ­Viasat finns med i miljardjakten.

Viasat/MTG – som ägt rättigheterna sedan 2010 – ser värdet i att behålla sin guldklimp.

– Ligan är väldigt populär i Sverige, våra tittare har verkligen uppskattat den och det är klart att Premier League är en liga vi gillar att arbeta med. Men kommande förhandlingar är inget jag uttalar mig om. Det är en policy jag har och den står jag fast vid oavsett vilken rättighet det nu må gälla, ­säger Viasats sportchef Per Nunstedt.

”Väl försedda”

Även Manfred Aronsson, vd på C More, är förtegen vad gäller jakten på Premier­ League-rättigheterna.

– För det första har vi bra täckning vad gäller rättigheter i form av SHL, allsvenskan och numer även golf och hockeyallsvenskan. Vi är väl försedda fram till 2019 och längre fram. Men om det nu skulle vara så att vi är intresserat av Premier League, så skulle jag ändå aldrig kommen­tera det, ­säger han.

RANKNING: Bästa kommentatorerna och experterna

De kan ge sig in i kampen om Premier League

Discovery Networks ­Sweden

I samma veva som Discovery köpte upp SBS nordiska kanaler kom den stora nedgången för linjär tv. Men den här mediekoncernen har stora resurser och har insett värdet i att sitta på attraktiva rättigheter. Har redan klivit in och tagit över EM-kvalet och vill nu, enligt Sportbladets uppgifter, säkra rättigheterna till Premier League.

C More

Har nyligen tagit över rättigheterna­ för hockeyallsvenskan och dessutom förvärvat exklusiva rättigheter till golfens PGA-tour. Får betraktas som en ”underdog” i miljardjakten på Premier League-rättigheterna, men lär knappast bara se på som åskådare.

Viasat

Har ägt rättigheterna sedan ­säsongen 2010/11 och kombinationen Premier League och Champions ­League har sedan dess varit väldigt viktig för kanalen.

Det lär vara en ödesfråga – lika stor som när C More en gång förlorade Premier League – att behålla rättigheterna när de nu kommer ut på marknaden. Men det kommer att kosta – rejält…

Uppstickaren

Nyligen klev British Telecom in och köpte en del av rättigheterna till Premier League i England för hisnande 65 miljarder kronor. Det är förstås en högoddsare att något svenskt tele­bolag ska slå till med en liknande bomb. Men kanske, kanske, att ett ­företag likt TeliaSonera – som nyligen storsatsade via ett jätteavtal med Spotify – sitter och klurar på en ­lösning.

Företaget är dock inne i en ”tyst period” då man har en kvartals­rapport nästa vecka. Därför har Sportbladet inte kunnat få någon kommentar vad gäller det eventuella intresset för Premier League-rättigheterna.

Följ ämnen i artikeln