Van Damme fick mindre än Zlatan

Uppdaterad 2018-08-23 | Publicerad 2014-01-28

”Man kan konstatera att Van Damme nu är kultförklarad”

Zlatan undrade skämtsamt förra veckan hur mycket pengar Jean Claude Van Damme fått för sin reklamfilm för Volvo.

Svaret på frågan är enligt Dagens Industri:

Betydligt mindre än vad svensken fick.

Zlatans reklamfilm publicerades vid klockan 20.10 i lördagskväll på Youtube. Det var en två minuters lång reklamfilm för Volvos nya bilmodell, där man såg Zlatan springa i skogen, jaga, köra bil, umgås med familjen och bada i isvak. Det fanns även klipp från landskamper.

Filmen har redan setts runt 1,8 miljoner gånger, och hyllats av Sportbladets läsare.

Och Volvo öppnade plånboken rejält för att få Zlatan Ibrahimovic att spela in reklamfilm. Enligt Dagens Industri fick PSG-stjärnan mellan 10 och 12 miljoner kronor.

”Kultförklarad”

Det är tio gånger mer än vad lastbilstillverkaren Volvo betalade Jean-Claude Van Damme för den ”Epic Split” som likt Zlatans film gjort succé på Youtube. Belgaren fick enligt Dagens Industri mellan 1 och 2 miljoner kronor. Med det fanns ett mervärde för Van Damme.

– Man kan konstatera att Van Damme nu är kultförklarad och betydligt mer känd än han var innan Volvofilmen, säger Per Nilsson, chef för pr på lastbilstillverkaren Volvo, till DI.

Setts 68 miljoner gånger

I Volvo Lastbilars reklamfilm gör belgaren sin ”Epic Split” balanserandes på två backande lastbilars backspeglar.

– Vi bestämde oss först för att visa hur lastbilen klarade backning som är ett viktigt moment. Först prövade vi att backa parallellt på en bana men tyckte att det behövdes något mer utmanande. Så kom vi på spliten, säger Per Nilsson till DI.

Van Dammes split har setts över 68 miljoner gånger på Youtube.