Lewis Hamilton sitter säkert på F1-tronen

Publicerad 2016-08-01

Sportbladet om första halvan av Formel 1 VM 2016

  Efter tolv lopp tar F1 sommarlov – med Mercedes i topp, Red Bull som den stora utmanaren och Marcus Ericssons ­Sauber utan poäng.

  Sportbladets F1-reporter Anna Andersson tar greppet på den första halvan och blickar fram emot de nio loppen som ska avsluta VM 2016.

1. Lewis Hamilton

Efter Monacos GP i slutet av maj har han vunnit sex av sju lopp. Nu har han ­tagit fyra segrar i rad och ser ruskigt stark ut. Hamilton är en fantastisk racer och när han är inne i sin zon är han svår­slagen. Hamilton har kommit tillbaka ­efter en tung inledning och nu tagit över VM-ledningen – men det finns ett stort hot. Han kommer att flyttas tillbaka i startuppställningen vid minst ett tillfälle i år eftersom han måste byta motor minst en gång till i år. En seger ger 25 poäng och frågan är om han har ett sådant övertag att han klarar av ta ­straffen utan att tappa fokus och flyt.

2. Nico Rosberg

Han hade greppet om VM – i fyra lopp. Men efter team­kollisionen i Spanien i början av maj har det mesta gått snett för Rosberg. Han drar på sig ­bestraffningar, kommer aningen sent in i situa­tioner och drabbas av märkliga problem – som att han stod stilla för länge när han tog sin bestraffning i går eftersom tidtagaruret var trasigt. Han måste hitta tillbaka till fokus för att ha en chans att hindra Hamilton från att ta sin fjärde VM-titel.

3. Daniel Ricciardo ➕➕➕➕

 Red Bull har haft en bra bil, men en sämre motor. Enligt teamet skiljer det ­inte mer än 46 hästkrafter mellan deras motor och Mercedes och nu är Red Bull det stora hotet. Fortsätter han att ta pallplatser blir han en viktig bricka i kampen mellan Mercedes förare.

4. Kimi Raikkönen

Finländaren kör bra, men vad hjälper det när bilen inte är tillräckligt bra? Han påpekar att bilen saknar downforce, men Ferrari verkar också sakna styrning. Teknikchefen James Allison har lämnat teamet och i Tyskland fick det klassiska italienska teamet stryk av Red Bull. Det krävs en rejäl uppryckning.

5. Sebastian Vettel ➕➕

I fjol vann han tre lopp och han inledde säsongen med hopp om segrar, men ­Ferrari har tappat mark och Vettel är frustrerad. Red Bull har tagit över andraplatsen i det ­ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet och om Ferrari hade panik inför Tysklands GP är det ingenting mot vad det har efter att ha blivit ­omkörda på Hockenheim.

6. Max Verstappen, Red Bull ➕➕➕➕

I maj lämnade han Toro Rosso för Red Bull. På åtta lopp har han tagit ­fyra pallplatser, han är en framtida mästare och stundtals kör han som en redan nu. Sedan han kom till Red Bull har han till och med tagit fler ­poäng än vad VM-tvåan Nico Rosberg har gjort med sin Mercedes under ­samma period. Han är bara sju ­poäng från Räikkönen som är fyra i VM och fortsätter han att ­köra in pallplatser kan hans insats ­påverka kampen om VM-titeln.

Williams ➕➕

Hade hoppats kunna utmana Ferrari i år, men bilen, Valtteri Bottas och Felipe Massa ur form. Visst stod ­Bottas på pallen i Kanada, men Massa har bara tagit två poäng på de senaste sju loppen.

Force India ➕➕➕

Sergio Perez tog pallplatser i Monaco och Baku. ­Teamet har tagit fler poäng än Williams under ­sommaren och kan avancera – om materialet hänger med när utvecklingsracet går vidare.

Toro Rosso ➕

Sedan Max Verstappen lämnade teamet gör Carlos Sainz ensam allt jobb. Han kör in på poäng när bilen ­klarar det, medan Daniil Kvjat har inte gjort något rätt sedan han fick sparken från Red Bull. Ryssen har tagit två poäng på sju lopp.

McLaren ➕

Tillsammans med Honda har det klassiska teamet ännu inte hittat rätt. Varken Fernando Alonso eller ­Jenson Button är där de vill vara. När tappar de lusten? Det ryktas om att Honda, som underleverantör, ska ­jobba extra under sommarlovet.

Haas ➕➕

Debutanterna inledde med att ta 18 poäng de första två racen och har sedan tagit tio på de övriga tio. Den starten kan rädda hela säsongen. Så var det för Sauber förra året...

Renault ➕

Med tanke på Renault tog över det ekonomiskt så ­utsatta Lotus sent 2015 är det ändå imponerande att man tog sex poäng i Ryssland. Det kan rädda hela säsongen.

Manor ➕

Pascal Wehrlein körde in en poäng i Österrike. Den tiondeplatsen kan ge väldigt många miljoner när prispengarna ska delas ut efter säsongen.

Sauber

På Hockenheim delade Saubers båda bilar sista startled – det är det sämsta kvalresultatet i Saubers ­F1-historia. Varken Marcus Ericsson eller Felipe Nasr har tagit någon poäng i år och Sauber behöver upp­datera sin bil. Teamet har nya ägare, nu måste man ­investera i bilen också, annars blir säsongen lika usel som 2014. Då tog teamet inte en enda poäng.

Fotnot:  F1 tar sommarlov och stänger fabrikerna i två veckor. Nästa deltävling är Belgiens GP den sista helgen i augusti.