Dominanter i F1 – då ändras reglerna igen

Uppdaterad 2016-10-06 | Publicerad 2016-04-17

Ett team dominerar F1 – sedan kommer en regelrevolution. 2017 är det dags igen.

– Jag hade gärna sett en V12-motor med riktigt breda däck, säger Lewis Hamilton.

– Den gamla typen av F1-bilar är riktigt häftiga.

Lewis Hamilton vill se en äldre typ av F1-bil.
F1-bevakaren | Sportbladet Live | Sportbladet |
Aftonbladet

När ett team dominerar F1 kommer det oftast en rejäl regeländring för att jämna ut startfältet. Före den 30 april i år ska F1 ha fattat sitt beslut, men teamen har svårt att komma överens om motorfrågan. Återigen vill de team som köper motorer att de ska bli billigare, i dag betalar kundteamen mellan 150 och 170 miljoner kronor för motorerna och 2018 ska det priset ligga på ungefär 120 miljoner kronor. Till nästa år ska motorkostnaderna sänkas med ungefär 10 miljoner, vilket kundteamen anser vara för lite. Dessutom vill FIA (internationella bilsportförbundet) att motorernas prestanda ska jämnas ut.

Teamen är redan överens om bland annat nya chassiregler vilket ska ge bilarna ett aggressivare utseende, dessutom ska bilarna från och med 2017 vara ungefär fem sekunder snabbare per varv jämfört med i dag. Därför vill man öka vikten på bilarna från 702 till 722 kilo, men det gillar inte världsmästaren Lewis Hamilton.

– Det är löjligt, säger den trefaldige världsmästaren på ett pressmöte.

– När jag kom till F1 vägde bilarna 600 kilo, nu väger de 100 kilo mer och det är en enorm skillnad. De behöver egentligen inte ändra reglerna för att göra bilarna tre sekunder snabbare, de behöver bara göra bilarna lättare. De är för tunga.

Han påpekar att vikten påverkar både däcken och hur bilen förhåller sig på banan.

– Ju tyngre bilen är ju mer slits däcken och ju sämre känns bilen för oss, säger han.

– Jag anser att vi förare borde tillfrågas mer i den här processen. Vi har känslan i bilen, vi har idéer om hur vi kan göra sporten bättre och vi vet vad som är bra i bilen och vad som inte är det. Jag gillar en annan typ av bil, men jag har inte alla svar utan bara en biltyp som jag gillar.

Vilken?

– Jag vill inte gå in för mycket på det, skapa oreda och få problem, men ... Jag älskar en V12-motor med stora och breda däck. Jag såg en bild på en Ferrari där sidepodsen var enormt låga, det måste ha varit från mitten av 1980-talet. Den var så häftigt, bärarmarna var så breda – det var tider det.

– Jag bara älskar bilarna som de såg ut då, med en växelspak. Det är den typen som jag gillar, men det lär vi aldrig få uppleva igen. 2008 var ett bra år, då kämpade vi (McLaren-Mercedes) mot ett annat team hela säsongen och visst har F1 haft vissa rejäla fajter på banan efter det, men det behövs ännu mer. Oavsett vilka regeländringar som har gjorts den senaste tiden så har de inte fungerat.

Rosberg startar först

Till årets säsong gjordes bland annat en förändring av kvalformatet för att öka spänningen, men efter två tävlingar har det nya kvalet bytts ut tillförmån av kvalformatet från 2015, men oavsett vilket kvalsystem F1 har använt under 2016 har Mercedes haft pole position. I Kina startade Nico Rosberg först, Lewis Hamilton däremot startar sist eftersom hans motor gick sönder under kvalet. Saubers Marcus Ericsson startar från position 15..