Otäck krasch framför Ericsson - svensken skyddad av aeroscreen

Uppdaterad 2020-07-19 | Publicerad 2020-07-18

Colton Herta körde in i Reenus VeeKay och bildelarna flög över banan.

Rätt in i Marcus Ericssons bil.

Men tack vare det nya cockpitskyddet klarade sig svenskens bil helt utan skador.

– IndyCar är i dag det säkraste mästerskapet, vi kan inte tacka dem tillräckligt mycket för det arbetet, säger Will Power.

Hans lopp tog slut sedan vänster framhjul ramlat av på det 145:e varvet av Iowa 250s och studsat tillbaka ut på banan. Säkerhetsbilen kom ut på banan och efter ett par varv i moderat tempo inträffade en otäck situation. Colton Herta gasade och körde in i Reenus VeeKay, Hertas bil fick rejält med styrk, amerikanen flög över sin motståndare, upp i betongmuren och tillbaka ut på banan. Delar lossnade från bilen och flög ut på banan - och slog i aeroscreenen på Marcus Ericssons röda bil.

– Allt hände så snabbt, jag vet inte vad som hände. Jag fick besked om att det var omstart men inte att den avbröts, förklarar Colton Herta för NBC.

Colton Herta och Reenus Veekay i oräck krasch i Indycar.

– Jag är oerhört glad över att Reenus är okej, aeroscreenen gjorde jobbet och detta visar att IndyCar tar säkerheten på allvar.

Ett steg mot säkrare racing

IndyCar införde cockpitskyddet aeroscreen inför årets säsong, tillskillnad från den båge som F1 använder sig av är detta ett helt skydd som inte ens tillåter mindre föremål att ta sig in i cockpit.

– Detta visar återigen att IndyCar har gått rätt väg. Det är ett stort steg för säkerheten för oss förare. Dels för VeeKay där Hertas bil trängde nästan in i hans cockpit. Där gjorde aeroscreenen ett bra jobb, säger Marcus Ericsson.

– Det flög även bildelar mot mig. och en av dem slog i aeroscreenen rätt ordentligt. IndyCar har gjort ett jätte bra jobb och som förare känns det bra att IndyCar leder den vägen,

Marcus Ericsson tog ytterligare en placering i topp tio.

Trots den tilltrasslade situationen gjorde Marcus Ericsson återigen ett bra lopp, även om farten inte riktigt fanns där slutade han nia vilket gör att han behåller sin sjätteplats i mästerskapet. Felix Rosenqvist hade däremot en tyngre kväll, strategin fungerade inte och han slutade på plats 14. Även han behåller sin placering, åtta, i mästerskapet.

– En lång första stint gav mig ledningen i ett par varv, vilket ger mig en poäng, men vi tappade mycket på säkerhetsbilarna, säger Rosenqvist i en kommentar på sociala medier.

– Detta är inte det resultat vi ville ha, men det som är bra med två race dagarna efter varandra är att man har chansen till revansch direkt och det är målet för morgondagen.

Från sistaplats till seger

Loppet på den 1,4 km korta ovalen i Iowa vanns av Simon Pagenaud, som startade längst bak. Det var team Penskes första seger i år.

– Detta är häftigt, vilken dag! Det var otroligt bra av team Penske komma tillbaka efter ett så dåligt kval där vi inte körde alls, men vi ger aldrig upp, säger fransmannen som även startar den kommande nattens lopp från sista ruta.

– Om jag måste göra samma sak igen, så gör jag det. Segern i Indy 500 är fortfarande mitt främsta minne, men detta var riktigt häftigt det med.

Marcus Ericsson (v) och landsmannen Felix Rosenqvist.

Mästerskapsledaren Dixon följde upp sin fina säsongsinledning med en andraplats, placeringen före halvsvenske Oliver Askew som tog sin första pallplacering.

– Detta var ett av de roligaste loppet som jag har kört, säger debutanten vars mamma kommer från Ystad.

– Jag älskar den här banan och kan knappt vänta på att få köra igen.

Det får han natten till söndag, då kör IndyCar återigen på samma oval i Iowa. Loppet startar klockan 02.45 och Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist startar från ruta nio respektive tio. Josef Newgarden har pole position.

Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.