Andersson: Därför blir det ingen titel för Ferrari

VÄRLDSMÄSTARE FÖR FJÄRDE GÅNGEN?  Han vann 2008, 2014 och 2015. Nu är Lewis Hamilton, 32, på väg att göra det igen.

Vad är det som krävs för att vinna en VM-titel i F1?

En riktigt bra racerförare med teknikkunskaper och ett starkt psyke?

Absolut.

Men det krävs också en bil som håller.

Därför blir det ingen VM-titel för Ferrari 2017.

Inför sommarlovet hade killen med nummer fem på bilen ett stort övertag. Sebastian Vettel vann Ungerns GP, han ledde mästerskapet med 14 poäng och han var på väg mot sin femte VM-titel.

Men efter omstarten tycks det flytet ha försvunnit. Sedan Belgiens GP har varken Vettel eller Ferrari maximerat sina prestationer – samtidigt som den tuffaste konkurrenten Lewis Hamilton och Mercedes har gjort det mesta rätt.

Hamilton har vunnit fyra av fem lopp, medan Vettel
inte har tagit någon seger alls. Ferrariföraren har dessutom lämnat två av racen helt utan poäng – i Singapore krockade han i starten och i Japan gick bilen sönder.

Efter sommaren har Vettel tagit 45 poäng på fem lopp, Hamilton har kört in 118. På de tre senaste loppen har tysken tagit 12 poäng – de tog han i Malaysia där han startade sist sedan motorn lagt av under kvalet.

Det håller inte, inte för en förare som kämpar om en VM-titel. Det krävs att föraren, teamet och materialet levererar.

”Jag kan inte längre påverka det som händer”

När nu fyra lopp och 100 poäng återstår har Ferrari inte längre avgörandet i sina egna händer.

– Man behöver inte vara något geni för att förstå det,
men vi har fortfarande chansen, säger Vettel. Jag kan inte längre påverka det som händer, men chansen finns. Vår bil är bra och poängen räknas ihop efter finalen. Inte nu.

Men faktum är att VM kan avgöras redan om två veckor. Då kör F1 i USA och där har Hamilton vunnit de tre senaste åren. Tar han 16 poäng mer än Vettel i Austin vinner han också sin fjärde VM-titel.

För tredje tävlingshelgen i rad lämnade Marcus Ericsson banan med en besviken blick. På Suzuka avslutade han loppet i en däcksstapel innan 10 av de 53 varven var
avklarade. Han har ännu inget kontrakt för 2018 och de tre senaste loppen har inte förbättrat hans möjligheter.

Enda alternativet som finns kvar i F1 är Sauber som ägs av hans finansiärer – men vill de rädda honom en gång till?

Vill Ericsson sätta sig i samma situation en gång till?

44 lopp sedan Ericssons senaste poäng

Sauber har som mål att ta sig tillbaka till mittfältet, men den meningen användes frekvent redan innan Ericsson kom till teamet 2015. Även om stallet har en seriös satsning och en av de bästa fabrikerna lär det dröja innan teamet klarar den målsättningen – om det klarar av den.

Det har gått två år och 44 lopp sedan
Marcus Ericsson tog en poäng senast. Han måste fråga sig själv om det är så viktigt att bara ingå i F1 att han fortsätter i fältets sämsta team – eller om det finns någon annan serie som kan passa honom bättre?

Han är otroligt ambitiös och lojal. Han är dessutom en bra teamkollega och en mycket duktig chaufför.

Men är F1 hans arena?