Domen: Vi är lättlästa

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-09

Truppen vill ändra spelsättet: ”Bjuder inte på något extra”

Sönderläst I Sportbladets enkät framkommer åsikten att landslaget är för förutsägbart: – Vi har spelat ganska likt så länge, säger en spelare.

Ett misslyckat EM har följts av bara en seger och två mål i VM-kvalet.

Nu växer kritiken mot Sveriges sätt att spela inom spelartruppen.

– Det var nästan skrattretande under EM, säger en spelare anonymt.

Sverige förlorade den viktiga VM-kvalmatchen mot Danmark i lördags och fansens missnöje är stort.

Men redan tidigare fanns det bland landslagsaktuella spelare kritik mot Sveriges sätt att spela.

I Sportbladets unika enkät, med 32 aktiva landslagsspelare, slog merparten visserligen fast att att Sverige inte ska byta spelsystem. Men flera av spelarna, som har haft möjligheten att vara anonyma, efterlyser en större flexibilitet.

– Mycket i modern fotboll går ut på att anpassa sig. Det är absolut inget måste att hålla sig kvar vid 4-4-2. Man måste vara flexibel, vilket många lag har visat, inför motståndare, skador och spelarmaterial, säger en spelare.

”Var lite skrattretande”

En i landslagssammanhang etablerad spelare anser att Sverige är för lättläst:

– Vi tar oss till EM- och VM-slutspel men när vi väl är där läser motståndarna oss och kör över oss totalt. Det är stort att ta sig till slutspel men väl där ska man kunna bjuda på någonting extra och det gör inte vi.

Var det det som syntes så tydligt under EM?

– Ja, det var bara för de andra lagen att öppna sina pärmar och se hur Sverige spelade och ställa ut folk efter det. Det var nästan lite skrattretande.

Finns det inga alternativa lösningar?

– Det finns andra tankar, men de funkar inte riktigt ute på planen. Jag tycker man behöver tänka nytt och det är kanske därför det på sikt är bra med en ny förbundskapten. Det är ingen hemlighet att Lagerbäck kör med de han tror på.

På gårdagens presskonferens talade Sportbladet med flera spelare om bristen av flexibilitet.

”Kan bli lite omständligt”

Kan motståndarlagen Sverige för väl?

– Ja, det tror jag eftersom vi har spelat ganska likt så länge. Men jag tycker att vi har blivit bättre på att hålla bollen och spela långa anfall. Sen kan det bli lite omständligt, säger Christian Wilhelmsson.

Han ändrar själv sin spelstil i landslaget jämfört med i klubblaget. För att få Lars Lagerbäcks förtroende jobbar Chippen mycket mer defensivt:

– Jag tänker på det hela tiden. Det är viktigt att spela som landslaget spelar – för att få spela, säger han.

Viktor Elm:

– Kan vi hitta något som överraskar så vore det bra. Men var vi ska hitta det vet jag inte riktigt. Vi måste spela efter det vi har. Det var länge sedan det kryllade av kreativa spelare i ett svenskt landslag.

Följ ämnen i artikeln