”Stort intresse”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-17

Nästan hela världen kunde se Sveriges uppvisning

Marcus Bergs hattrick i går var en stor sporthändelse.

Inte bara i Sverige.

– Det finns ett stort intresse för det här evenemanget i många länder, berättar Hans Hultman, turneringens medieansvarige.

Sverige, Kina, Singapore eller Australien. I stort sett hela världen kunde i går ta del av Marcus Bergs stora internationella genombrott.

17 olika bolag

U21-EM är en stor mediahändelse i hela världen.

17 olika mediabolag hade sändningsrättigheter till gårdagens match, fördelade över sex olika världsdelar.

– Det här är en ganska stor händelse i många länder, berättar Hans Hultman, som är medieansvarig i U21-EM.

Störst intresse är det naturligtvis i de nationer som deltar i turneringen, men även i Portugal, Östeuropa och Asien finns det många som följer turneringen.

350 miljoner hushåll

I just Asien kan väldigt många människor se turneringen på tv.

I Kina har nämligen CCTV, en kanal som kan ses av 350 miljoner hushåll, rättigheterna till turneringen.

– I Asien finns det ett väldigt stort intresse för europeisk fotboll. Även nu när matcherna spelas på natten där tror jag att vi kan få hyfsade tittarsiffror där borta, säger Hultman.

Följ ämnen i artikeln