Fotbollsinfluencern Fabrizio Romano

Så blev journalisten en maktspelare inom fotbollen

Publicerad 2023-09-01

Det finns tre ord som betyder mer än något annat i fotbollens silly season.

”Here we go” är journalisten Fabrizio Romanos sigill.

Här är historien om hur han gick från medieman till en av branschens stora maktspelare.

Silly Season: Följ Deadline Day – live på Sportbladet


Sommaren 2011 lämnade en 18-årig talang Barcelona för italienska Sampdoria i Serie B.

Spelaren i fråga var den argentinske anfallaren Mauro Icardi.

Med historien i backspegeln vet vi i dag att det här var den jämngamla italienaren Fabrizio Romanos första avslöjande.

En månad tidigare hade han kommit i kontakt med en italiensk agent som var bosatt i Barcelona. Agenten hade upptäckt två unga spelare som han hoppades kunna övertala till att få representera. Romano hjälpte till med att skriva en profil och det övertygade Gerard Deulofeu och Mauro Icardi att bli agentens klienter.

Två år senare tog sedermera allting fart på riktigt för en då 20-årig Fabrizio Romano. Agenten gottgjorde för den tidigare tjänsten och gav honom ett scoop. Romano avslöjade på ett fansforum, ett halvår innan det officiellt tillkännagavs, att Mauro Icardi var klar för Inter.

Mauro Icardi i Sampdoria.

– Det var då allting förändrades. Han sa att jag hade hjälpt honom i början av hans karriär, och nu var det hans tur att hjälpa mig, har Romano tidigare berättat för New York Times.

Besökte restauranger och hotell

Fabrizio Romano kommer från transfercirkusens hemland. Född i Neapel, långt ner på stöveln, blev han snabbt varse om att ingen annanstans i världen är människor så besatta av rykten och skvaller som rör fotbollen.

Italien har under lång tid haft flera dagstidningar som skrivit om fotboll. Enda sättet att kunna sälja exemplar under sommaren, när det inte spelas några matcher, är genom övergångshistorier.

Italienaren jobbade på Sky Sport Italia i några år under läromästaren Gianluca Di Marzio och lärde sig snabbt att navigera i branschen. Under några år ägnade sig Romano åt det klassiska fotjobbet där han besökte hotell, restauranger och andra tänkbara mötesplatser där fotbollsfolk möttes.

– I flera år gick jag runt i staden varje dag.

Därefter moderniserade och kalibrerade han sina metoder. Fabrizio Romano förstod tidigt kraften i sociala medier och byggde sig snabbt en stor plattform där.

Fabrizio Romano har 23 miljoner följare

I dag är 30-åringen en uppburen och framgångsrik medieman med 525 tusen följare på Twitch, 18 miljoner följare på Twitter, 23 miljoner följare på Instagram och två miljoner prenumeranter på sin Youtubekanal. Han har blivit ett globalt fenomen som varje dag avslöjar stora spelarövergångar i den mångmiljard-industri som fotbollen blivit.

Fabrizio Romano.

2022 blev han en av dem som finansmagasinet Forbes utsåg till Europas 30 mest betydelsefulla personer, en ”game changer” bland människor under 30 år i kategorin media och marknadsföring.

Vissa vill hävda att transfergurun suddat ut linjen mellan observatör och deltagare.

Några skulle snarare kalla honom för fotbollsinfluencer än journalist.

Ute i världen finns det otaliga journalister som avslöjar övergångar. Men det är först när Romano givit grönt ljus som supportrarna till etthundra procent kan räkna hem en värvning.

”Here we go”

I Fabrizio Romanos fall handlar det gröna ljuset om tre ord.

”Here we go!”

När han rapporterar en övergång på Twitter, och dessa tre ord finns med betyder det att en affär inte bara är nära förestående, den är klar. ”Here we go” är Romanos sigill.

– Jag har ingen deadline att hålla mig till eller en tidning att sälja. Jag skriver saker när det är klart, säger han.

När den spanska storklubben Valencia för två år sedan skulle presentera den brasilianska anfallaren Marcos André tog man hjälp av Romano vid presentationsvideon. När Valencia skickade ut klippet på sociala medier möttes det av den italienska journalisten som givetvis avslutade meddelandet med sitt sigill.

Varför väljer en storklubb att anlita Romano? Sanningen är att 30-åringen är en större global spelare. Med sina 18 miljoner twitterföljare är räckvidden gentemot Valencias 1,3 miljoner en genväg till en större global publik.

Därefter har flera andra klubbar följt efter i samma anda.

Källa: New York Times.

Följ ämnen i artikeln