Svaret efter kaoset: ”Det är ingen tröst”

ATG-sajten kraschade inför och under V75 • Har hittat anledningen

Uppdaterad 2023-10-09 | Publicerad 2023-09-25

ATG:s sajt havererade inför V75 i lördags.

Spelbolaget ATG:s sajt kraschade innan V75 och starten sköts upp.

Nu har man lokaliserat vad haveriet berodde på – men vill göra fler analyser innan man säkrat upp det till hundra procent.

– Vi kommer jobba hårt för att få tillbaka förtroendet från våra kunder, säger Petter Johansson, Manager Horse Betting på spelbolaget.

Strax efter klockan 16.00 i lördags havererade ATG:s sajt. Det gjorde att spelarna inte kunde logga in på sina spelkontot, samtidigt som en del inte kom åt sajten över huvud taget.

Problemen medförde att V75-tävlingarna på Färjestad sköts upp med 15 minuter.

Klockan 16.35 gick starten – men problemen med ATG:s sajt fanns kvar till 17.30, men med viss fortsatt påverkan på inloggning.

”Jobbats febrilt”

Nu har spelbolaget lokaliserat problemet, men vill vänta med att fastslå vad det handlar om.

– Vi har en god bild av situationen och tror oss veta vad grundorsaken till problemen är, men behöver göra djupare analyser innan vi kan vara 100 procent säkra. Det tar tid och måste få ta tid så att allt blir rätt, säger Petter Johansson, Manager Horse Betting på spelbolaget.

Vad var det som hände?

– Vi fick en driftstörning som medförde stora problem med inloggning och spelläggning. Problemen startade strax efter 16.00 och kom och gick till viss del, men det var näst intill stopp under en period. Vid 17.30 fungerade systemen igen, men driftstörningen påverkade inloggning och spelläggning till viss del även fortsatt under lördagskvällen. Sedan problemen uppstod har det jobbats febrilt med att lösa dom, vi upplevde inga problem under söndagen och systemen fungerar som de ska nu under måndagen.

”Ber om ursäkt från hela vårt hjärta”

Hur jobbar ni för att det inte händer igen?

– Som alltid så lär vi oss av våra historiska problem, vi har under lång tid förstärkt våra system och ökat driftsäkerheten. Vi är ett it-tungt företag och vi kommer få tekniska problem igen, men jobbar för att vara snabba och bli snabbare på att lösa problemen när de uppstår och minimera hur de påverkar våra kunder.

Vad säger ni till era kunder?

– Vi vill be om ursäkt från hela vårt hjärta, även om vi förstår att det inte är någon tröst för de kunder som inte kunde lämna in sina spel under lördagen. Vi kan aldrig garantera att vi inte kommer få problem igen, men jag kan lova att vi gör allt vi kan för att ständigt bli bättre och att vi kommer jobba hårt för att få tillbaka förtroendet från våra kunder.

Följ ämnen i artikeln