Volkswagen i fritt fall efter dieselskandalen

Uppdaterad 2015-09-23 | Publicerad 2015-09-22

Nära en femtedel av börsvärdet borta – på en dag.

Volkswagen har hamnat i fritt fall efter det att dieselskandalen i USA uppdagats.

Och värre kan det bli för koncernen som siktar på att bli världens största.

– Det luktar avsaknad av kontroll, hybris och förnekelse, säger Arndt Ellinghorst till Reuters.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det var i fredags som amerikanska Enviroment Protection Agency, EPA, i ett uttalande anklagade Volkswagen för att fuska med sina dieselbilar. Detta genom att förse bilarna med mjukvara som kunde känna av när de blev utsläppstestade, och då sänka utsläppen.

I söndags erkände VW:s koncernchef fifflet och bad om ursäkt.

Men ”utsläppsdopingen” kan nu stå VW dyrt. Upp till 18 miljarder dollar, motsvarande nästan 150 miljoner kronor kan tillverkaren få böta.

Skandalen en katastrof för bilindustrin

Under måndagen reagerade marknaden på skandalen och bara under dagen så försvann nästan en femtedel av börsvärdet för Volkswagen AG.

– Det här är dåliga grejer. Det luktar avsaknad av kontroll, hybris och förnekelse, kommenterade analytikern Arndt Ellinghorst nyheten till Reuters.

Men VW är inte de enda som drabbas. Efter att nyheten briserat har nu EPA begärt in fordon från fler tillverkare vilket har fått investerare att i oro sälja av sina innehav i Daimler, BMW, Renault och PSA Peugeot Citroën. Tillverkare som är stora på diesel. Även i Tyskland ska man nu kontrollera om utsläppsdata har blivit manipulerad.

– Det här är en katastrof bortom alla förväntningar, säger Ferdinand Dudenhöffer, chef för centret för fordonsforskning.

Om det visar sig att fler marknader är drabbade eller fler tillverkare hållit på med sifferfiffel kan det bli ett riktigt hårt slag för bilindustrin som precis återhämtat sig efter den globala recesionen.