Vi får hoppas på kineserna

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-01

Collin: Generellt gillar Saab-ägarna kompakta bilar – även i USA

Finanskrisen vände upp och ner på den svenska bilindustrin. Vi hade just vant oss med att nationalklenoderna Volvo och Saab blivit amerikansk egendom när både Ford och General Motors bestämde sig för att sälja vidare.

Aktörer med is i magen säljer aldrig under en finanskris, men när Amerikas ekonomi gick i botten tog isen slut. Ford hittade till slut en köpare i kinesiska Geely, GM hotade med att lägga ner och slå igen i Trollhättan när holländska Spyker dök upp som räddaren i nöden.

Personbilsmarknaden i Kina växer för varje månad som går, och för Saab och deras nya 9-5 hänger mycket på om de får i gång sin försäljning just där.

Ford-Volvo hade redan S60 klar för produktion, GM-Saab hade nya 9-5. Och under två veckor i maj har de båda bilarna testats av världens biljournalister. Aldrig förr har två stora svenska bilnyheter presenterats samtidigt.

Men vad har de båda nyheterna för chans? Vem vill köpa en kinesisk Volvo? Och vem vill köpa en Saab som byggs med ryskt maffiakapital?

Jag tror ärligt talat inte att kunderna bryr sig. Gillar de bilen, då blir det succé.

Volkswagens exempellösa framgångssaga bygger på en bil som Ferdinand Porsche konstruerade på uppdrag av Adolf Hitler.

Mutade politiker

Koreanska Hyundai, växte till en av väldens största tillverkare på rekordtid. Men framgången baserades bland annat på att chefen Chung Mong-Koo plockade ut 460 miljoner kronor ur kassan för att muta politiker och tjänstemän. 2007 dömdes han till tre års fängelse för mutaffären.

General Motors sålde under flera år på 1960-talet en bil, Chevrolet Corvair, som än i dag plågas av eftermälet ”unsafety at any speed”. Otaliga människor miste livet när bilen voltade. GM kände till, men förnekade problemen.

Om vi indigneras av Saab-Spykers samröre med ryska maffiapengar; hur ska vi då kunna blunda för Fiats affärer, årtionde efter årtionde, med den italienska maffian?

Bojkotta Clas?

Och om det är ett problem att diktaturen Kina äger Volvo, då måste vi väl sluta upp att köpa allt annat som produceras i den stora kommunistdiktaturen, allt från digitalkameror, datorer och mobiltelefoner till leksaker, husgeråd och halva sortimentet på Clas Ohlson.

Inga svenska pengar ville rädda Volvo och Saab, inga andra ”fina” pengar heller. Vi får vara glada att någon ville.

Men vad är det då för bilar som Ford och GM konstruerat åt de nya ägarna?

Jag har följt utvecklingen av nya 9-5 från de första skisserna. Jag har hört resonemangen, diskuterat med GM-bossen Bob Lutz, känt och klämt på lermodeller, provkört en tidig prototyp och provsuttit den färdiga bilen.

Formgivningen ser bra ut. Som en riktig Saab. Spänstig, elegant och snabb. Och – det är också viktigt – den ser inte ut som alla andra.

Köregenskaperna är mycket bra. Stabila rakt fram, agila i kurvorna. En förarens bil. Just det Saab alltid pratar om men sällan levt upp till de senaste tjugo åren. Men varför är bilen så stor?

Tiden får utvisa

För att enväldige Bob Lutz fick bestämma, som vanligt (även om hans makt och dåliga inflytande över Saab är bruten nu). Han som helst hade sett nya 9-5 med bakhjulsdrift och V8, som de muskelbilar han älskar, vek sig till slut för argumenten att Saab är fram- (eller fyr-) hjulsdriven. Men den bautastora storleken släppte han inte. Är den för stor?

Det vet vi inte än.

Generellt gillar Saab-ägarna kompakta bilar. Även i USA. Här i Europa är det bara Mercedes, BMW och Audi som lyckas sälja så här stora fyrdörrars sedaner. Volvo har haft det svårt med sin S80. Varför ska då Saab lyckas?

Hoppet nu är kineserna! De gillar stora bilar. Om Saab får i gång försäljningen i Kina kan högriskprojektet lyckas. Får Saab med sig svenskar och amerikaner också ser det riktigt lovande ut.

Volvo S60 är en bil i mellanklassen, stor som en BMW 3-serie eller en Mercedes C-klass, men lite mindre än Audi A4. Tre bilar den vill konkurrera med.

Alla yttermått har hållits nere, taket sluttar som på en kupé, överhängen är korta, särskilt bak där det är lättare att fixa än fram där den tvärställda motorn kräver sitt.

Fast reservhjulsbaljan offrades på formgivningens altare, och det kan straffa sig – åtminstone i Sverige där det brukar vara långt till gummiverkstaden.

Köregenskaper och design står precis som hos Saab i första rummet, praktiska egenskaper som utrymme och lätta insteg har kommit i skymundan.

Miljön då? Volvo har nya snåla bensinmotorer, medan Saab inte har något nytt ännu. Saab kör vidare på etanolspåret, vi får se hur långt det räcker.

Följ ämnen i artikeln