Supersnål superkryssare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-08-12

PROV. Audi A6 3,0 TDI Quattro

Oss tyska kändisar emellan. Kung Gustav II Adolf blickar ned från sin reklamskylt och beskådar en vägkejsare – Audi A6.

Snabbturen ner på kontinenten skulle vara effektiv, bekväm, säker och helst inte ruinerande. Valet av en Audi A6 med den stora V6-dieseln på 3,0 liter visade sig perfekt.

Trots mycket höga hastigheter låg förbrukningen på 0,87. Sensationellt snålt.

Förra året var jag med och valde Audi A6 till ”World Car of the Year”, Årets bil i världen. Men jag hade bara provat dieselmotorerna kortare sträckor och var intresserad av den mäktiga 3,0 TDI på 225 hk och med vridmomentet 450 Nm.

Ner genom Sverige låg förbrukningen på löjligt låga 0,71, men det var i Tyskland det blev riktigt spännande. På de glest trafikerade frifartsmotorvägarna genom gamla östra Tyskland gick snittförbrukningen sällan över dryga litern! Vid fullgasacceleration kunde bilen dra i sig två liter milen vid korta tillfällen.

Europa-snittet 0,87 liter milen låter lågt, men är sannolikt högre än de flesta förare kommer upp i och ett resultat av aktiv körning, snabba omkörningar, maximal acceleration och många inbromsningar.

Med motsvarande bensinmotor, Audis 3,2-liters V6, skulle förbrukningen ha kommit upp i minst det dubbla.

Gillar karaktären

Dessutom tycker jag om dieselmotorns karaktär med full kraft redan vid medellåga varvtal. Motorljudet är korrekt, mycket morr vid acceleration, men utan dieselknatter.

Och själva bilen, tja, en lyxvagn som inte gör någon besviken men som känns aningen stor här hemma i Sverige.

Sämst är den komplicerade MMI-ratten som styr alla elektroniska funktioner.

Visste ni för övrigt att vår krigarkung Gustav II Adolf pryder ölet Ur-Krosstitzer som bryggs utanför Lützen?

Bryggeriet hävdar att kungen drack ölet med välbehag före slaget som blev hans död. Det smakar fortfarande utmärkt.

FAKTA. Audi A6 3,0 TDI Quattro

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln