Volvo S80: Köpläge på välskötta exemplar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-09-18

Investera runt 100 000 kronor så kan du åka som en statstjänsteman

S80 är slank och vacker, men lika praktisk och driftsäker som vilken annan präktig Volvo som helst.

Volvo S80 var inte problemfri när den kom, men har blivit en bättre bil med åren. Nu är priserna nere kring 100 000 kronor - mycket bil för pengarna.

S80 presenterades 1998 och blev ingen omedelbar succé. Barnsjukdomar prövade de första ägarna ordentligt. Det komplexa elektroniksystemet krånglade, motorn hackade och inredningen skramlade. De flesta tidiga bilar har åtgärdats på verkstäderna så någon större risk i att köpa en sådan föreligger inte.

Välj rätt exemplar

Problem och högt pris till trots, S80 har blivit en populär bil och du ska inte behöva leta länge för att hitta ett välskött exemplar. Se upp för taxibilar och importbilar med okänd historik.

Svängrummet i kupén hör till de saker som S80-ägarna är mest nöjda med. Däremot klagas det på att det är svårt att lasta bagage genom den trånga lucköppningen. Kanske bättre då att tråckla in pinalerna genom de bakre dörrarna då baksätet är delbart och fällbart.

Tål hårda tag

Även om S80 går tyst, mjukt och bekvämt tål den även hårdare tag på krokig väg. Tidiga bilar är hårdare än de senare som fick andra bussningar och stötdämpare. Styrningen kan uppfattas som diffus och det beror på hjulvinklarna. På vissa bilar är detta åtgärdat.

Det finns många att välja bland och känner du inte till Volvos motorprogram är det bara till att provköra och välja den motor du tycker bäst om. De femcylindriga är vanligast på 140 hk eller 170 hk. 2,9 är sexcylindrig och på 204 hk medan T6 har samma motor med dubbla turboaggregat och 272 hk - en riktig framhjulsracer med automatlåda! År 2000 kom 2,4T med 200 hk. Bästa dieselmodellen (D5) kom 2001 och har 163 hk.

Priser runt 100 000

Vilken motorversion bilen än har börjar priserna kring 100 000 kronor för en tidig S80 som har rullat ca 15 000 mil. T6 är oftast inte jättemycket dyrare i inköp, men ägaren får naturligtvis räkna med högre driftskostnad. För "femmorna" får man räkna med en snittförbrukning kring en liter per mil. Med regelbunden service och alla slitdelar bytta i tid är S80 en långlivad och slitstark bil.

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln